Finnish Museum of Natural History

Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Miksaa ja mätsää eriskummallisia eläimiä Luonnontieteellisessä museossa

6.9.2019

Syyslomaviikoilla 42 ja 43 piirretään tiistaista perjantaihin (15.–18.10. ja 22.–25.10.) eriskummallisia elämiä Luonnontieteellisen museon Suomen luonto -näyttelyssä. Ohjelma sisältyy pääsymaksun hintaan. Sisäänpääsy myös museokortilla.

Villamammuttien sukupuutto - sopeutumien, muuttuvan ympäristön ja sattumusten summa?

23.9.2019

Villamammuttien lopullisen sukupuuton syistä on saatu uutta tietoa.

Tutkijoiden yön ohjelmaa Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa 27.9.

20.9.2019

Tutkijoiden yötä vietetään jälleen 11 eri paikkakunnalla pe 27.9. yhtä aikaa yli 300 muun Euroopan kaupungin kanssa. Helsingin yliopiston ohjelmaa järjestetään tänä vuonna myös Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa.

Tapaa hämähäkkitutkija työssään Luonnontieteellisessä museossa

4.9.2019

Syys- ja lokakuussa Luonnontieteellisessä museossa vierailevat pääsevät kurkistamaan tutkijan työhön ja mikroskooppiin. Tutkijat tekevät hämähäkkien lajittelutyötä aina tiistaisin klo 13–16 museon työpajassa.

Ensimmäiset suorat todisteet eteläisen Afrikan jurakautisten laakiobasalttien pluumilähteestä

26.8.2019

Suomalais-mosambikilainen tutkimusryhmä esittää löytäneensä avaintodisteen Afrikan muinaisen magmapurkauksen tapauksessa. Uudessa tutkimusartikkelissaan ryhmä kertoo löytäneensä primitiivisiä laavoja, jotka saattavat olla ensimmäinen suora todiste pluumiteorian puolesta.

Luomuksen vuosikertomus 2017–2018 on julkaistu

23.8.2019

Luomuksen vuosikertomus viimeisiltä kahdelta vuodelta on läpileikkaus Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen viimeaikaiseen tutkimukseen ja toimintaan, juhlaan ja arkeen. Vuosikertomuksen sisältöä on elävöitetty ensimmäistä kertaa myös videoin.

Riistasorsien poikastuotto jäi heikoksi

12.8.2019

Sinisorsan pesimäkanta kääntyi viime vuoden selkeän pudotuksen jälkeen nousuun, mutta jäi silti huippuvuosien tasosta. Pitkällä aikavälillä kannankehityksen suunta on edelleen lievästi laskeva.

Hyvästelemme Luonnontieteellisen museon parvekkeella kahvittelevat Kiran ja Raffen

8.8.2019

Luonnontieteellisen museon parvekkeella kahvittelevat kirahvit pakkaavat piknik-korinsa ja lähtevät ikuiseen kesään. Urheat pitkäkaulat ovat ilahduttaneet ohikulkijoita lähes kymmenen vuotta. Vuodet ovat kuitenkin tehneet tehtävänsä ja ne poistetaan museon parvekkeelta 12.8.2019.

Puron väki ja Metsän hallitsija ovat löytäneet tiensä Kumpulan puutarhaan

7.8.2019

Taiteilija Ville Heimalan Puron väkeä ja Metsän hallitsijan paluu -teoksissa yhdistyvät luonnontiede ja suomensukuisten kansojen mytologia. Teoksia ehtii ihailemaan Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa vielä syyskuun loppuun asti, jolloin puutarha sulkee ovensa talvikaudeksi.

Sieninäyttely Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa 15.–​16.9.

6.8.2019

Sienet sekaisin? Terästä sienituntemustasi Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneilla su–​ma 15.–​16.9. klo 11–​17.  Luomuksen ja Suomen Sieniseuran ry:n järjestämä tapahtuma on maksuton ja tapahtuman aikana kasvihuoneille on vapaa sisäänpääsy.

Pages