Ajankohtaista

Talvikauden aukioloajat – Kumpulaan ehtii vielä

Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhan kukkaloistoa ehtii vielä ihastelemaan 30.9 asti ti–su klo 11–18.

Luonnontieteellisen museon aukioloajat ovat 1.9 alkaen ti–ke & pe 9–16, to 9–18; la–su 10–16.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarha on syyskuussa jälleen avoinna yleisölle. Kaisaniemen kasvihuoneet ovat kunnostustöiden takia suljettuina 1.–5.9.2014. Lauantaista 6.9. alkaen kasvihuoneet ovat avoinna ti–ke & pe–su klo 10–16, to klo 10–18.

Suojelualueet hidastavat ilmastonmuutoksen haitallisia linnustovaikutuksia

Suojelualueet hillitsevät ilmastonmuutoksen haitallisia vaikutuksia suojelullisesti merkittävien lintulajien kantoihin. Tutkimuksen mukaan avosoiden ja tuntureiden lajit taantuvat kun puolestaan kosteikko- ja eteläiset metsälajit levittäytyvät kohti pohjoista. Havaitut lajimäärien muutokset olivat ilmastonmuutosskenaarioihin perustuvien ennusteiden mukaisia.

Tietokirjassa esitellään luonnonsuojelullisesti arvokkaita metsäympäristöjä, niiden indikaattorisieniä ja kuvataan tieteelle kaksi uutta sienilajia

Sienilajiston avulla voidaan saada paljon tietoa metsäelinympäristöistä. Tietyt indikaattorisienet vaativat kasvupaikoiltaan piirteitä, joita on luonnonsuojelullisesti arvokkaissa ja uhanalaisissa elinympäristöissä. Uusi kirja, Sienet ja metsien luontoarvot, avaa mahdollisuuden tutustua sienilajeihin eri metsäelinympäristöissä. Kirjassa esitellään myös kaksi tieteelle ennestään tuntematonta sienilajia.