Ajankohtaista

Jättilumpeen istutus avaa Kaisaniemen kasvihuoneiden kevätkauden

Kaisaniemen kasvihuoneissa on viime kuukausien aikana pesty ja puunattu niin kasveja kuin käytäviäkin. Myös jättilumpeen allas on valmiina tulevaa kasvukautta varten ja uusi parananjättilumme pääsee aloittamaan kasvunsa kuumankostessa lummehuoneessa maaliskuun lopulla. Huhtikuusta lähtien kasvihuoneet ovat jälleen auki normaaliin tapaan tiistaista sunnuntaihin.

Piirustuspajoja ja tietoiskuja kerran kuussa – vielä ehtii mukaan!

Museon aarteita – tietotuokiot sisältävät tietoa ja tarinoita museon näyttelyistä löytyvistä luonnontieteellisten kokoelmien helmistä. Seuraava tietoiskulauantai on 28.3. Kevään piirustuspajoissa syvennytään sulkiin, liitoihin ja loikkiin. Tietoiskut ja pajat kerran kuussa – ilman ennakkoilmoittautumista, pääsymaksun hinnalla.

Kohtaa kauppareissulla meteoriitti – IHME-teos alkaa 16.3.!

Silitä kiilleliuskepoimun pintaa, tunnustele rikkikiisukidettä, tunne meteoriitin paino tai paheksu lentoliikenteen sekoittanutta Eyjafjallajökull-tulivuoren tuhkaa. Osana IHME-festivaalien Saa-koskea-teosta näytteet ovat kosketeltavissa Vanhalla ylioppilastalolla viikonloppuna 27 - 29.3. Sunnuntaina teoksen luonut Jeremy Deller ja Hayward Galleryn johtaja Ralph Rugoff Lontoosta tapaavat yleisöä ja keskustelevat aiheesta.

Sankarisarvipöllö ylitti Atlantin

Meren ylitys on valtaosalle linnuista valtava voimainponnistus täynnä riskejä, sillä mahdollisuutta levähtämiseen ei ole. Tammikuussa Islannista löydettiin Suomessa rengastettu sarvipöllö, joka on ensimmäisen kerran todistetusti selvinnyt Atlantin ylityksestä ja satojen kilometrien merimatkasta.