Ajankohtaista

Kumpulan kesä 2018

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesän avaa biologian opiskelijoiden järjestämä lasten Vappushokkelo -tapahtuma 1.5. Tervetuloa nauttimaan kesän aikana opastetuista kierroksista, Kahvila Kummun antimista, geologisten kokoelmien kiehtovista kivistä ja puutarhan rauhasta.

Lintumaailman pönttöpuuhia -työpaja 28.4.

Nyt on käsillä lintujen kiireisin muuttoaika ja on syytä tähyillä taivaalle. Luonnontieteellisen museon lauantaityöpajassa 28.4. selviää pudonneen sulan arvoitus, muuttomatkojen reitit, pöntön uusi asukas ja pääsetpä ihastelemaan linnunmunien kauniita kuviointejakin. Pyrähdä paikalla ja ota pönttöpuuhat haltuun!

Tie­teel­li­nen luo­kit­te­lu on mie­lek­kään luon­non­suo­je­lun edel­ly­tys

Lajit ovat elämän perusyksiköitä, joiden luotettava nimeäminen ja määrittäminen on ratkaisevan tärkeää luonnon monimuotoisuutta tarkasteleville ja suojeleville tutkijoille ja päätöksentekijöille. Tieteelliseen luokitteluun eli taksonomiaan erikoistuneiden tutkijoiden kansainvälinen yhteisö on huolissaan ehdotuksesta, jonka mukaan taksonomiaan tehtäviä muutoksia hallinnoitaisiin tiedeyhteisön ulkopuolelta. Yhteensä 184 tutkijaa 37 maasta on ilmaissut kirjallisesti huolensa uudesta ehdotuksesta, joka toteutuessaan mullistaisi eläinten ja kasvien nimeämis- ja määrittämiskäytännöt.