Ajankohtaista

Aka­tee­mik­ko Ilk­ka Hans­kin mer­kit­tä­vä hyön­teis­ko­koel­ma lah­joi­tuk­se­na Luon­non­tie­teel­li­sel­le kes­kus­museol­le

Ilkka Hanskin hyönteiskokoelmaan sisältyy 13 423 neulattua näytettä, jotka edustavat 343:a vähän tunnettua kovakuoriais- ja kärpäslajia Madagaskarilta, Borneosta, Sulawesista, Sumatralta ja eri puolilta Afrikkaa ja Etelä-Amerikkaa. Kokoelma on nyt järjestetty, digitoitu ja saatettu tutkijoiden ja suuren yleisön käyttöön.

Lisää uutisia

Luomus tutkii

Petolinnut satelliittiseurannassa

Luomuksen yhteistyöprojekteissa seurataan muun muassa merikotkien, sääksien, huuhkajien ja mehiläishaukkojen liikkeitä GPS-satellittien avulla.

Suomen linnut kartalla

Lintuatlas

Lintuatlaksen tavoitteena oli selvittää Suomen pesimälintulajien nykyiset levinneisyydet sekä tutkia lajien levinneisyyksien muutoksia. Lintulajien esiintymistieto kerättiin 10x10 km2 ruuduista koko Suomesta vuosina 2006–2010. Kyseessä on kolmas valtakunnallinen lintuatlas.

Suomen kasvit kartalla

Kasviatlas

Kasviatlas esittelee Suomen putkilokasvien levinneisyyttä. Kasviatlaksen perustana on Luonnontieteellisen keskusmuseon  Kastikka-kasvistotietokanta, johon on toukokuuhun 2013 mennessä tallennettu yli 5,8 miljoonaa kasvihavaintoa.

A bug