Tiedotearkisto

Suomen vanhin maakotka on havaittu tammikuun lopulla Pohjois-Savossa. 34-vuotias kotka on todennäköisesti myös Euroopan vanhin yksilö, selviää rengastustoimiston kirjanpidosta. Rengastus on tärkeä osa lintujen tutkimusta ja suojelua.

UutisetTutkimusRengaslöydötTiedote

Tuore tutkimus paljastaa, että lintujen kevätmuutto on aikaistunut huomattavasti ilmastonmuutoksen vaikutuksesta Euroopassa ja Kanadassa.

UutisetTutkimusRengaslöydötSeurannatTiedote

BirdLife Suomi ja Luomus valitsivat vuoden 2019 lintulaskijaksi Margus Ellermaan. Linnustonseuranta tuottaa korvaamatonta aineistoa tutkimuksen tarpeisiin. Aineiston keruu perustuu lähes täysin vapaaehtoisten harrastajien työpanokseen.

UutisetTutkimusSeurannat

Lauantaina 9.2. klo 11-13 juhlistetaan ensimmäistä Lasten Museokorttiklubia sekä Museoseikkailu-lastenkirjan julkaisua. Tervetuloa mukaan seikkailemaan Luonnontieteelliseen museoon! Sisäänpääsy Museokortilla tai museon pääsylipun hintaan.

Luonnontieteellinen museo

Suomen Lajitietokeskus on julkaissut ensimmäistä kertaa Suomen eliölajien luettelon.

UutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiedeKasvi- ja sienitiede

Koulujen talvilomaviikoilla 8 ja 9 napsautetaan Luonnontieteellisessä museossa valot pois päältä ja lähdetään ihan pimeelle seikkailulle Suomen luontoon. Löydätkö hämärässä saalistavat pöllöt ja miltä näyttää karhu taskulampun valokeilassa?

Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteellinen museo on suljettuna huolto- ja muutostöiden vuoksi maanantaista perjantaihin, 14.–18.1.2019.  Museon siivous-, huolto- ja ehostustoimia voit seurata Luomuksen sosiaalisessa mediassa.

Luonnontieteellinen museo

Olemme Luomuksessa saaneet nauttia työntäyteisestä, monimuotoisesta ja menestyksekkäästä juhlavuodesta.

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo

Minkälaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella on työkenttäänne ja mitä organisaationne tarvitsee menestyäkseen muuttuvassa maailmassa?

UutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Tuore väitöstutkimus osoittaa, että muiden hyönteisten loisina elävät kultapistiäiset ovat vähentyneet merkittävästi Suomessa 1960-luvun jälkeen.

TiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede