Tiedotearkisto

Syyslomaviikoilla 42 ja 43 piirretään tiistaista perjantaihin (15.–18.10. ja 22.–25.10.) eriskummallisia elämiä Luonnontieteellisen museon Suomen luonto -näyttelyssä. Ohjelma sisältyy pääsymaksun hintaan. Sisäänpääsy myös museokortilla.

TiedoteLuonnontieteellinen museo

Alkusyksyn aikana Luonnontieteellisessä museossa tiistaisin vierailevat pääsevät kurkistamaan tutkijan työhön ja mikroskooppiin.

Luonnontieteellinen museo

Suomalais-mosambikilainen tutkimusryhmä esittää löytäneensä avaintodisteen Afrikan muinaisen magmapurkauksen tapauksessa.

UutisetTutkimusTiedeuutisetGeologia ja paleontologia

Luomuksen vuosikertomus viimeisiltä kahdelta vuodelta on läpileikkaus Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen viimeaikaiseen tutkimukseen ja toimintaan, juhlaan ja arkeen. Vuosikertomuksen sisältöä on elävöitetty ensimmäistä kertaa myös videoin.

Uutiset

Sinisorsan pesimäkanta kääntyi viime vuoden selkeän pudotuksen jälkeen nousuun, mutta jäi silti huippuvuosien tasosta. Pitkällä aikavälillä kannankehityksen suunta on edelleen lievästi laskeva.

UutisetLuonnontieteellinen museo

Luonnontieteellisen museon parvekkeella kahvittelevat kirahvit pakkaavat piknik-korinsa ja lähtevät ikuiseen kesään.

UutisetLuonnontieteellinen museo

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan Puron väkeä ja Metsän hallitsijan paluu -teoksissa yhdistyvät luonnontiede ja suomensukuisten kansojen mytologia. Teokset ovat löytäneet omat paikkansa puutarhasta kesän 2019 aikana.

UutisetKumpulan puutarha

Sienet sekaisin? Terästä sienituntemustasi Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneilla su–​ma 15.–​16.9.

Kaisaniemen puutarha

Elokuisena lauantaina 31.8. kutsumme sinut viettämään Suomen luonnon päivää. Päivän aikana Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan on avoimet ovet ja voit samalla tutustua Luomuksen geologisiin kokoelmiin.

UutisetKasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarha

Rakastettu raparperi on meille kaikille tuttu, mutta mistä ja miten se on löytänyt tiensä meidän puutarhaan?

UutisetKumpulan puutarha