Tiedotearkisto

Luonnontieteellisen museon toisessa kerroksessa näyttelyvitriinistä katsoo surumielisesti gorillanaaras. Vasta äskettäin tämän gorillan traaginen tausta tuli esiin – se on yksi Dian Fosseyn Sumuisten vuorten gorilloista.

UutisetLuonnontieteellinen museoEläintiede

Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan tohtorikoulutettava Tuure Parviainen pääsi Horisontti 2020 FlyHigh-hankkeen kautta tutkijavaihtoon Espanjaan.

TiedeuutisetTiedote

Valokuvaaja Olli Häkkinen on löytänyt uusia kuvakulmia Luomuksen geologisten kokoelmien näytteistä ja tuonut upeasti esille niiden kauneuden. Valokuvanäyttely on esillä Luonnontieteellisen museon kahvilassa 5.6.–31.8. kahvilan aukioloaikojen puitteis

Luonnontieteellinen museoGeologia ja paleontologia

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan maksuttomilla kivi- ja kasviopastuksilla 22. ja 23.8. selviää, miten kivet mahdollistavat elämän Maapallolla.

Kasvitieteellinen puutarhaKaisaniemen puutarhaOpastus

Tuore tutkimus selvitti liito-oravan elinympäristövaatimukset ja vertasi niitä tällä vuosikymmenellä uudistetun metsälain vaatimuksiin. Päähavainto oli, ettei luonnonsuojelulaki pysty turvaamaan kovinkaan hyvin liito-oravan elinympäristöjä.

SeurannatTiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luonto

Helsingin yliopiston Kiihdytinlaboratorion ja Ajoituslaboratorion tekninen kehitystyö on tuottanut läpimurron hyvin pienten hiilinäytteiden alkuperämäärityksissä.

TiedeuutisetTiedoteAjoitukset ja isotoopit

Tutustu geologisten kokoelmien helmiin ja uutuutena Lieksan rautameteoriittiin Kumpulan kartanon historiallisessa kartanorakennuksessa. Kokoelmat ovat avoinna yleisölle 8.–9.6., 6.–7.7. ja 3.–4.8. klo 13–16.

UutisetKumpulan puutarhaGeologia ja paleontologia

Pekka Vallimies on luovuttanut löytämänsä Lieksan rautameteoriitin Luomuksen ylläpitämiin geologisiin kansalliskokoelmiin. Yleisö pääsee ihailemaan ensimmäistä Suomesta löydettyä rautameteoriittia 8.–9.6., 6.–7.7.

TiedeuutisetTiedoteKumpulan puutarhaGeologia ja paleontologia

Lähde oppaan seurassa Afrikan yöhön tai mammuttien matkaan! Entä oliko Suomessa dinosauruksia? Luonnontieteellisessä museossa järjestetään 15.6.– 24.8. pääsylipun hintaan sisältyviä tietoiskuja keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tervetuloa!

TiedoteLuonnontieteellinen museoOpastus

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan Lummehuoneen vetonaulan parananjättilumpeen (Victoria cruziana) kukinta on mahdollista nähdä ensimmäistä kertaa tänään, torstain ja perjantain välisenä iltana klo 21-24, vapaa pääsy!

UutisetKasvitieteellinen puutarhaTiedoteKaisaniemen puutarha