Tiedotearkisto - 2018

Olemme Luomuksessa saaneet nauttia työntäyteisestä, monimuotoisesta ja menestyksekkäästä juhlavuodesta.

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo

Minkälaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella on työkenttäänne ja mitä organisaationne tarvitsee menestyäkseen muuttuvassa maailmassa?

UutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Tuore väitöstutkimus osoittaa, että muiden hyönteisten loisina elävät kultapistiäiset ovat vähentyneet merkittävästi Suomessa 1960-luvun jälkeen.

TiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede

Max Söderholmin valokuvanäyttely esittelee Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneita ja niiden elävää kasvikokoelmaa Luonnontieteellisen museon kahvilassa 4.12.2018–3.2.2019. Vapaa pääsy!

Kaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo

Helsingin keskustassa lepäävät miljoonien eläinten, kasvien ja sienten jäänteet. Ne on kerätty yli 300 vuoden aikana, ja ilmastonmuutoksen ja lajikadon aikakaudella ne ovat tärkeämpiä kuin koskaan.

UutisetYleistäTiedoteLajitietoKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museoLuonnon seurantaEläintiedeKasvi- ja sienitiede

Uusi tutkimus osoittaa, että vesilintujen talvialueet siirtyvät leutoina talvina kohti koillista, kun taas kylmäpurkaukset työntävät lintuja lounaaseen.

TiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede

Suomen rupijäkälät, Satakunnan kasvit, Vihreä Afrikka ja monet muut Luomuksen upeat kasvi- ja sienikirjat ovat nyt saatavilla alennushinnoin Kaisaniemen kasvihuoneilta ja verkosta. Tarjous voimassa 15.11.-31.12.2018.

Kasvitieteellinen puutarhaKaisaniemen puutarha

Turun ja Helsingin yliopistojen tutkijat kartoittivat useimpien Suomen lepakoiden ruokavalion uudessa tutkimuksessaan.

UutisetTiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede

Helsingin yliopiston Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS juhlii marraskuussa luonnontieteellisten kansalliskokoelmien 340-vuotissyntymäpäiviä. Yleisö pääsee juhlan kunniaksi maksutta Luonnontieteelliseen museoon isänpäivänä 11.11.

Lajitieto

Lämpenevä ilmasto työntää eliölajeja kohti napa-alueita ja vuorten huippuja. Tuore lintukantojen muutoksia selvittänyt suomalaistutkimus paljastaa, että luonnonsuojelualueet hidastavat lajien vetäytymistä kohti pohjoista.

TiedeuutisetTiedoteSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede