Luomuksessa tapahtuu

Tammikuu 2020

#ICOScapes-valokuvanäyttely – Luonnontieteellinen museo

#ICOScapes-valokuvanäyttely kertoo tarinan tutkijoiden työstä. ICOSin tutkijat mittaavat kasvihuonekaasuja 12 Euroopan maassa ja tuottavat tietoa, jota tarvitaan muun muassa ilmastomuutoksen hidastamiseksi. Ainutlaatuiset kuvat mittausasemilla on ottanut kansainvälistä mainetta niittänyt luonto- ja eläinkuvaaja Konsta Punkka. #ICOScapes-valokuvanäyttely Luonnontieteellisen museon Kimnaasi-salissa 23.1.–15.3.2020. Vierailu näyttelyssä sisältyy museon pääsylipun hintaan.

Helmikuu 2020

Dinot irti! -talvilomatyöpaja – Luonnontietellinen museo

Iik! Luonnontieteellisessä museossa ovat dinosaurukset päässeet irti! Tule rakentamaan oma dinosi tai vaeltelemaan kolmiulotteisen dinosauruslauman joukkoon. Seikkailutaidekoulun työpajat talvilomalla ti–to 18.–20.2. ja ti–ke 25.–26.2. klo 11–15. Tervetuloa!

Antropomorfisten eläinten taksonomia -kuvanäyttely – Luonnontieteellinen museo

Taiteilija Riiko Sakkisen Antropomorfisten eläinten taksonomia -näyttely herättelee Luonnontieteellisen museon vierailijoita miettimään eläinten roolia yhteiskunnassa ja suhteessa ihmisiin. Sakkisen inhimillistetyt eläinteokset ovat osana Luonnontieteellisen museon perusnäyttelyitä 13.2.–29.3.2020 välisen ajan. Vierailu näyttelyssä sisältyy museon pääsylipun hintaan.

#ICOScapes-valokuvanäyttely – Luonnontieteellinen museo

#ICOScapes-valokuvanäyttely kertoo tarinaa tutkijoiden työstä. ICOSin tutkijat mittaavat kasvihuonekaasuja 12 Euroopan maassa ja tuottavat tietoa, jota tarvitaan muun muassa ilmastomuutoksen hidastamiseksi. Ainutlaatuiset kuvat mittausasemilla on ottanut kansainvälistä mainetta niittänyt luonto- ja eläinkuvaaja Konsta Punkka#ICOScapes-valokuvanäyttely Luonnontieteellisen museon Kimnaasi-salissa 23.1.–15.3.2020. Vierailu näyttelyssä sisältyy museon pääsylipun hintaan.

Maaliskuu 2020

Antropomorfisten eläinten taksonomia -kuvanäyttely – Luonnontieteellinen museo

Taiteilija Riiko Sakkisen Antropomorfisten eläinten taksonomia -näyttely herättelee Luonnontieteellisen museon vierailijoita miettimään eläinten roolia yhteiskunnassa ja suhteessa ihmisiin. Sakkisen inhimillistetyt eläinteokset ovat osana Luonnontieteellisen museon perusnäyttelyitä 13.2.–29.3.2020 välisen ajan. Vierailu näyttelyssä sisältyy museon pääsylipun hintaan.

Huhtikuu 2020

Helsingin yliopistolle on julistettu poikkeustilanne koronavirustilanteen vuoksi. Kaikki tapahtumat on peruttu, eikä uusia järjestetä. Tilanne on voimassa ainakin 31.5.2020 saakka. Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

All events are canceled and new events are not organised at least until 31 May 2020 due to the coronavirus situation.

Toukokuu 2020

Helsingin yliopistolle on julistettu poikkeustilanne koronavirustilanteen vuoksi. Kaikki tapahtumat on peruttu, eikä uusia järjestetä. Tilanne on voimassa ainakin 31.5.2020 saakka. Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

Kesäkuu 2020

Luomuksen yleisökohteissa ei järjestetä tapahtumia kesäkuussa 2020 covid19-virustilanteen vuoksi.
All events are canceled and new events are not organised at least until 30 June 2020 due to the coronavirus situation.

Geologiset kokoelmat avoinna kesällä 2020 – Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Luomuksen geologiset kokoelmat avautuvat yleisölle kesän ajaksi. Fossiilit, kiehtovat kivet ja meteoriitit ottavat vieraita vastaan 10.6.–21.8.2020 keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–17 Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartanorakennuksessa.

Heinäkuu 2020

Yleisöopastukset –  Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Lähde oppaan matkassa kasvitieteen ja kasvien kiehtovaan maailmaan! Yleisökierroksia Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhan ulkopuutarhassa 1.7.–13.8.  Tule mukaan tietoiskulle, jolla tutustutaan puutarhan historiaan, toimintaan ja kasvitieteelliseen kokoelmaan. Lisätiedot kierrosten tarkemmista ajankohdista ja koronavirustilanteen aiheuttamista erityisjärjestelyistä

Omatoimiset fiilistelykierrokset – Luonnontieteellinen museo

Oletko uneton? Tulitteko treffeille? Haluatko tuntea itsesi pieneksi? Karvaista kiitos! Luonnontieteellisessä museossa on nyt tilaa fiilistellä omatoimireiteillä. Ota museon aulasta reittiopas ja lähde toisenlaiselle tutkimusmatkalle Luonnontieteellisen museon näyttelyihin.

Geologiset kokoelmat avoinna kesällä 2020 – Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Luomuksen geologiset kokoelmat avautuvat yleisölle kesän ajaksi. Fossiilit, kiehtovat kivet ja meteoriitit ottavat vieraita vastaan 10.6.–21.8.2020 keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–17 Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartanorakennuksessa.

Elokuu 2020

Kesätietoiskut – Luonnontieteellinen museo

Oletko hiipivä tiikeri vai kiitävä gepardi? Luonnontieteellisen museon kesätietoiskuilla sipsutellaan isojen kissojen maailmaan. Noin puolen tunnin tietoiskuja järjestetään 4.–14.8. ti–pe klo 11, 13 ja 15. Lisätietoa tietoiskuista ja niille osallistumisesta

Yleisöopastukset –  Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Suomen luonnonpäivä – Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Luomus juhlii Suomen luonnon päivää lauantaina 29.8. Kumpulan kasvitieteellisellä puutarhalla. Päivän kunniaksi puutarhaan on vapaa pääsy. Noudatathan vierailullasi turvallisuus- ja hygieniaohjeita. Yhdessä toimien varmistamme kaikille miellyttävän vierailun!

Syyskuu 2020

Me Kettuset -valokuvanäyttely – Luonnontieteellinen museo

Valokuvaaja Hannu Laakson Me Kettuset -valokuvanäyttely avaa kaupungin liepeillä asustelevan seitsen­henkisen kettuperheen elämää, jota seurataan keväästä syksyyn. Matkanvarrella sattuu ja tapahtuu. Tervetuloa ihastelemaan kettuperheen elämää 28.8.–4.10. välisenä aikana.

ANTARKTIKA  -vaihtuva näyttely  –  Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteelliseen museoon avautuu uusi vaihtuva näyttely! 15.9.2020 raottuvat ovet hyiseen maailmaan, tuulen ja tuiskeen keskelle. ANTARKTIKA-näyttely vie katsojan huikeisiin maisemiin valkoisten lakeuksien keskelle, maailman kolkkaan, jossa tiedettä tehdään ihmisen äärirajoilla. Näyttely on auki 31.8.2021 asti.

Sienineuvontaa –  Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha

Sienistä sekaisin? Tuo mukanasi sieniä tunnistettavaksi 20.–21.9. sienineuvontaan. Varaa aikasi etukäteen, sillä paikkoja on 40 henkilölle päivässä. Noudatathan vierailullasi turvallisuus- ja hygieniaohjeita. Yhdessä toimien varmistamme kaikille miellyttävän vierailun! Tervetuloa!

Lokakuu 2020

Me Kettuset -valokuvanäyttely – Luonnontieteellinen museo

ANTARKTIKA  -vaihtuva näyttely  –  Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteelliseen museoon on avautunut uusi vaihtuva näyttely! 15.9.2020 raottuvat ovet hyiseen maailmaan, tuulen ja tuiskeen keskelle. ANTARKTIKA-näyttely vie katsojan huikeisiin maisemiin valkoisten lakeuksien keskelle, maailman kolkkaan, jossa tiedettä tehdään ihmisen äärirajoilla. Näyttely on auki 31.8.2021 asti.

Marraskuu 2020

ANTARKTIKA  -vaihtuva näyttely  –  Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteelliseen museoon on avautunut uusi vaihtuva näyttely! 15.9.2020 raottuvat ovet hyiseen maailmaan, tuulen ja tuiskeen keskelle. ANTARKTIKA-näyttely  vie katsojan huikeisiin maisemiin valkoisten lakeuksien keskelle, maailman kolkkaan, jossa tiedettä tehdään ihmisen äärirajoilla. Näyttely on auki 31.8.2021 asti.

Joulukuu 2020