Luonnontieteellinen museo on suljettuna huolto- ja muutostöiden vuoksi maanantaista perjantaihin, 14.–18.1.2019.  Museon siivous-, huolto- ja ehostustoimia voit seurata Luomuksen sosiaalisessa mediassa.

Luonnontieteellinen museo

Koulujen talvilomaviikoilla 8 ja 9 napsautetaan Luonnontieteellisessä museossa valot pois päältä ja lähdetään ihan pimeelle seikkailulle Suomen luontoon. Löydätkö hämärässä saalistavat pöllöt ja miltä näyttää karhu taskulampun valokeilassa?

Luonnontieteellinen museo

Minkälaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella on työkenttäänne ja mitä organisaationne tarvitsee menestyäkseen muuttuvassa maailmassa?

UutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Tuore väitöstutkimus osoittaa, että muiden hyönteisten loisina elävät kultapistiäiset ovat vähentyneet merkittävästi Suomessa 1960-luvun jälkeen.

TiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede

Max Söderholmin valokuvanäyttely esittelee Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneita ja niiden elävää kasvikokoelmaa Luonnontieteellisen museon kahvilassa 4.12.2018–3.2.2019. Vapaa pääsy!

Kaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo

Helsingin keskustassa lepäävät miljoonien eläinten, kasvien ja sienten jäänteet. Ne on kerätty yli 300 vuoden aikana, ja ilmastonmuutoksen ja lajikadon aikakaudella ne ovat tärkeämpiä kuin koskaan.

UutisetYleistäTiedoteLajitietoKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museoLuonnon seurantaEläintiedeKasvi- ja sienitiede

Uusi tutkimus osoittaa, että vesilintujen talvialueet siirtyvät leutoina talvina kohti koillista, kun taas kylmäpurkaukset työntävät lintuja lounaaseen.

TiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede

Suomen rupijäkälät, Satakunnan kasvit, Vihreä Afrikka ja monet muut Luomuksen upeat kasvi- ja sienikirjat ovat nyt saatavilla alennushinnoin Kaisaniemen kasvihuoneilta ja verkosta. Tarjous voimassa 15.11.-31.12.2018.

Kasvitieteellinen puutarhaKaisaniemen puutarha

Jos vastaava tapahtuisi nyt, se johtaisi dramaattisiin seurauksiin, kuten nykyaikaisten navigaatio- ja viestintäsatelliittien vaurioihin ja astronauttien kuolemiin avaruudessa.

TutkimusTiedeuutisetTiedoteKumpulan puutarhaAjoitukset ja isotoopit

Kansalliskokoelmat – olivat ne sitten ihmisen tai luonnon perintöä vaalivia – ovat korvaamattoman arvokkaita. Jälkikäteen maksettava rahallinen korvaus ei yksinkertaisesti voi menetettyä vahinkoa paikata.

UutisetTiedoteKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo