LUOMUS

Luonnontieteellinen keskusmuseo

Eikka ammuttiin, Jukka ylitti Välimeren turvallisesti

14.10.2011

Kahden satelliittilähettimellä varustetun kalasääsken kohtalot erosivat. Kainuulainen Eikka tapettiin Ukrainassa, mutta Jukka ylitti Välimeren ja lentää jo Libyan yllä.

Viime kesänä satelliittirepun selkäänsä saaneen Eikka-sääksen matka päättyi murheellisesti Keski-Ukrainaan. Pahat aavistukset osoittautuivat todeksi, kun satelliittipaikantimesta ei ollut saatu tietoja kymmeneen vuorokauteen 26.9. - 5.10. Seuraavana päivänä saapui yhteydenotto Ukrainan petolintujen tutkimuskeskuksesta, jossa vahvistettiin Eikan kuolema. Lintu on ilmeisesti ammuttu Irdynin tekojärvialueella.

Mikäli arvokas satelliittilähetin on säilynyt ehjänä, se pyritään asentamaan uudelle kainuulaiselle sääkselle kesällä 2012.

Ennen kuolemaansa Eikka piti yllä kovaa matkavauhtia, se lensi neljän ensimmäisen muuttopäivän aikana yli 1 150 kilometriä ja senkin jälkeen vauhti pysyi reippaana. Kunnes matka katkesi ennen aikojaan.

Jukka lentää jo Libyassa

Jo kolmatta syysmuuttoaan lähetin selässään lentävä Jukka-sääksi sen sijaan aloitti tuttuun tapaan Välimeren ylityksen yöaikaan. Sääksi saavutti Libyan rannikon iltapäivällä kolmen aikaan vain vajaa 50 km länteen Sirten kaupungista, jonka hallinnasta käydään ankaria taisteluja. Matka jatkui vielä samana päivänä kuitenkin yli 150 km suoraan etelään ja päättyi yöpymispaikalle, jonne Jukka saapui pian iltakuuden jälkeen.

Välimeren yltä saatu satelliittipaikannus mittasi Jukan lentokorkeudeksi 1 028 m ja hetkelliseksi nopeudeksi 96 km/h. Jukka ylitti Välimeren nyt kaksi päivää aikaisemmin kuin syksyllä 2009, mutta peräti yhdeksän päivää aikaisemmin kuin syksyllä 2010. Libyan rannikolle saavuttuaan lintu oli matkannut kaikkiaan 24 vuorokautta ja 3 682 km eli keskimäärin 153 km vuorokaudessa.
Jos muuton kokonaiskestosta vähennetään kymmenen tankkauspäivää Puolassa, saadaan keskinopeudeksi varsinaisten matkavuorokausien aikana 263 km vuorokaudessa.

Jukan ja Eikan muutosta saa lisätietoa Luonnontieteellisen keskusmuseon verkkosivuilta osoitteessa: www.luomus.fi/elaintiede/satelliittisaakset

Lisätietoa:
Tutkimusprojekti
prof. Pertti Saurola
Luonnontieteellinen keskusmuseo
puh. 050 402 4042
pertti.saurola(at)helsinki.fi

Sääksisäätiö
Juhani Koivu
Sääksisäätiön asiamies
puh. 0400 499 395
juhani.koivu(at)aina.net

Eikka-sääksi myös:
Vesa Hyyryläinen
puh. 049 190 4170

Luonnontieteellisen keskusmuseon sääksi-sivusto: www.luomus.fi/elaintiede/satelliittisaakset

Kuvia Jukasta medialle: www.dataeura.fi/kuvia/saaksi/Jukka0410
Kuvaaja Hannu Vainiopekka (puh. 040 504 2408) toimittaa kuvat isommassa koossa. Kuvaajan nimi on mainittava kuvan yhteydessä.

Avainsanat:

Luonnontieteellinen museoTiedeuutiset