Luomus kutsuu käymään

Luonnontieteellisellä keskusmuseolla Luomuksella on kolme yleisökohdetta Helsingin keskustan tuntumassa: Luonnontieteellinen museo sekä Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteelliset puutarhat. Luomuksessa tapahtuu -sivuilla voitte tutustua yleisökohteidemme työpaijoihin ja muihin ajankohtaisiin tapahtumiin.

Luonnontieteellinen museo. Kuva: Luomus / Pinja Näkki

Luonnontieteellinen museo

Luonnontieteellisen museon näyttelyt kertovat Suomen ja muun maailman monimuotoisesta luonnosta. Elämän historia vie aikamatkalle menneisyyteen ja evoluution alkulähteille. Luut kertovat -näyttely kysyy, kenellä meistä on selkärankaa. Pysähdy dinosauruksen jalkojen juureen ja kuuntele villieläinten ääniä Afrikan yössä

Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha ilta-auringossa. Kuva: Luomus / Pinja Näkki

Kaisaniemen
kasvitieteellinen puutarha

Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa on esillä monenkirjava ja kiehtova elävien kasvien kokoelma. Kasvihuoneet vievät ilmastovyöhykkeeltä toiselle, tropiikista aavikon ääreviin olosuhteisiin ja saarten ihmeellisiin sopeumiin. Perehdy kasvien sukulaisuussuhteisiin ja lähde kasvimatkalle maailmalle.

Kumpula kesällä. Kuva: Luomus / Mikko Paartola

Kumpulan
kasvitieteellinen puutarha

Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa on maantieteellinen kokoelma, joka ulottuu koti-Suomesta Kalliovuorille ja Kaukoitään. Kulttuurikasvien kokoelmaan kuuluvat rohdos- ja hyötykasvimaa sekä historiallinen kartanopuutarha. Matkusta maapallon ympäri, rentoudu lammen rannalla tai hae ideoita istutuksiin.

Mineraalikabinetin portaikkoa. Kuva: Luomus / Marika Turtiainen

Mineraalikabinetti

Mineraalikabinetti on sulkeutunut yleisöltä. Luomuksen kivi-, mineraali- ja fossiilikokoelmat on siirretty Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan yhteyteen Kumpulan kartanoon. Kokoelmat ovat avoinna yleisölle erikseen ilmoitettavina ajankohtina.

Kuvat: Pinja Näkki/Luomus, Marika Turtiainen/Luomus ja Mikko Paartola