Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Tervetuloa viettämään Suomen luonnon päivää 25.8. Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan

7.8.2018

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha kutsuu piknikille Suomen luonnon päivänä la 25.8., jolloin on ilmainen sisäänpääsy sekä puutarhaan että geologisiin kokoelmiin. Kesäkahvila Kummusta löytyvät eväät puutarharetkelle!

Tietoiskut Luonnontieteellisessä museossa kesällä 2018

29.5.2018

Lähde oppaan seurassa Afrikan yöhön tai mammuttien matkaan! Entä oliko Suomessa dinosauruksia? Luonnontieteellisessä museossa järjestetään 15.6.– 24.8. pääsylipun hintaan sisältyviä tietoiskuja keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tervetuloa!

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa kesällä 2018

17.5.2018

Koe uudistunut ulkopuutarha tai lähde aikamatkalle evoluutiopuun oksille! Oppaan vetämiä suomenkielisiä ja maksuttomia yleisökierroksia järjestetään Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 5.6.–23.8. viikoittain tiistaista torstaihin sekä joka toinen lauantai.

Sukupuuttoon kuolleen jaavantiikerin luuranko osaksi Luonnontieteellisen museon näyttelyä

15.8.2018

Tervetuloa ihailemaan yhtä harvoista maailman museoissa näytteillä olevista jaavantiikerin luurangoista! Museon uusin helmi seisoo täytetyn amurintiikerin edessä Luut kertovat -näyttelyssä.

Sieninäyttely Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa 9.–​10.9.

14.8.2018

Tule ihastelemaan ja tunnistamaan kauden sieniä  su–​ma 9.–​10.9. klo 11–​17 Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneille. Voit myös tuoda sieniä asiantuntijoiden tunnistettavaksi! Tapahtuma on maksuton ja tapahtuman aikana kasvihuoneille on ilmainen sisäänpääsy.

Traaginen gorillatarina joka päättyy Helsingin Luonnontieteelliseen museoon

13.7.2018

Luonnontieteellisen museon toisessa kerroksessa näyttelyvitriinistä katsoo surumielisesti gorillanaaras. Vasta äskettäin tämän gorillan traaginen tausta tuli esiin – se on yksi Dian Fosseyn Sumuisten vuorten gorilloista.

Tut­ki­ja­vaih­to tar­jo­si tie­toa hyön­teis­ten mas­sa­kas­va­tuk­ses­ta

2.7.2018

Maatalous-metsätieteellisen tiedekunnan tohtorikoulutettava Tuure Parviainen pääsi Horisontti 2020 FlyHigh-hankkeen kautta tutkijavaihtoon Espanjaan. Hän tutustui Alicanten yliopistossa mustasotilaskärpäsen kasvatukseen ja sekä muihin massakasvatukseen mahdollisesti soveltuviin hyönteislajeihin.

Tiedeuutiset, Tiedote

Kiviä ja kiteitä kokoelmien kätköistä -valokuvanäyttely 5.6.–31.8.

27.6.2018

Valokuvaaja Olli Häkkinen on löytänyt uusia kuvakulmia Luomuksen geologisten kokoelmien näytteistä ja tuonut upeasti esille niiden kauneuden. Valokuvanäyttely on esillä Luonnontieteellisen museon kahvilassa 5.6.–31.8. kahvilan aukioloaikojen puitteissa. Vapaa pääsy.

Ja kivestä versoi kasvi – yleisöopastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa

26.6.2018

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan maksuttomilla kivi- ja kasviopastuksilla 22. ja 23.8. selviää, miten kivet mahdollistavat elämän Maapallolla.

Met­sä­ta­lou­den suo­si­tuk­set epä­on­nis­tu­vat lii­to-ora­van suo­je­lus­sa

13.6.2018

Tuore tutkimus selvitti liito-oravan elinympäristövaatimukset ja vertasi niitä tällä vuosikymmenellä uudistetun metsälain vaatimuksiin. Päähavainto oli, ettei luonnonsuojelulaki pysty turvaamaan kovinkaan hyvin liito-oravan elinympäristöjä.

Pages