Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Luonnonsuojelua tehostettava ilmaston- ja elinympäristömuutosten takia

3.5.2017

Kahdessa tuoreessa väitöstutkimuksessa selvitettiin ilmastonmuutoksen ja elinympäristöjen laadun muutoksen vaikutuksia suomalaisiin lintulajeihin. Samalla selvisi, että lähes kaikkien tutkittujen lintulajiyhteisöjen tilanne oli heikentynyt.

Don´t feed the animals -näyttely kahvilassa

28.4.2017

Kuvittaja Jutta Kivilompolon Don´t feed the animals -näyttely on esillä Luonnontieteellisen museon kahvilassa 4.6. saakka. Näyttelyyn on vapaa pääsy aukioloaikojen puitteissa. Tervetuloa!

Leppoisaa laskentaa ja tärkeitä tuloksia

28.4.2017

Kansalaistiede ja kansalaishavainnot ovat nousussa. Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen äskettäin julkaisema vuosittainen Seurantauutiset kannustaa kansalaisia mukaan seuraamaan luontoa ja ilmoittamaan havaintonsa tutkijoiden käyttöön.

Varaa päivä – FinBIF meets GBIF 28.9.

27.4.2017

Koko päivän seminaarissa opit, miten avoin biodiversiteettitieto mahdollistaa huippututkimusta, sujuvoittaa hallintoa ja tukee opetusta! Suomen Lajitietokeskuksen (FinBIF) kansallista merkitystä peilataan kansainväliseen kontekstiin!

Ajoitukset paljastavat maanviljelyn leviämisen ja ihmismäärän yhteyden

25.4.2017

Äskettäin julkaistussa tutkimuksessa selvisi, että toisin kuin muualla Euroopassa, Suomessa maanviljelyyn siirtyminen oli hidasta. Asiaa selvitettiin luonnontieteellisten ajoitusten ja siitepölyanalyysien avulla sekä vertaamalla tuloksia aikaisempaan arvioon ihmismäärästä.

Puu­tar­ho­jen sa­lai­nen his­to­ria – kas­viar­keo­lo­gial­la sel­vi­te­tään puu­tar­ha­vil­je­lyä jopa kes­kia­jal­le asti

24.4.2017

Helsingin yliopistossa tehdyssä tutkimuksessa pystyttiin valaisemaan Suomen ja Ruotsin historiallisten puutarhojen viljelyä aina keskiajalle asti.

Sienestäjiltä kaivataan havaintoja

21.4.2017

Sieniatlas-kansalaistiedehanke kannustaa kaikkia ilmoittamaan löytämänsä sienet. Harrastajien havaintojen perusteella kertyy tietoa sienilajien levinneisyydestä, elinympäristövaatimuksista ja uhanalaisuudesta. Samalla innostetaan ihmisiä sieniharrastuksen pariin.

Sukupuoli vaikuttaa lintuyksilön syysmuuton ajoittumiseen

18.4.2017

Lintujen kevätmuutto on parhaillaan käynnissä. Keväisin koiraat saapuvat ennen naaraita vallatakseen parhaat pesimäpaikat. Tuoreen tutkimuksen perusteella syksyn tilanne on päinvastainen. Useilla varpuslintulajeilla etenkin nuoret naaraat muuttavat ennen koiraita.

Kaikkien äitien päivä Kumpulassa su 14.5.

13.4.2017

Äitienpäivän kunniaksi Luomus tarjoaa äideille maksuttoman sisäänpääsyn Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan sunnuntaina 14.5. Tervetuloa juhlistamaan äitiä, nauttimaan kahvila KesäKapusiinin antimista ja kurkistamaan komeassa pääkartanossa sijaitseviin geologisiin kokoelmiin.

Li­sää op­ti­mis­mia ym­pä­ris­tön­suo­je­luun

13.4.2017

Lauantaina 22 ja sunnuntaina 23.4. Luonnontieteellisessä museossa vietetään tiedeviikonloppua!

Uutiset, Tiedote