Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020

Luonnontieteellistä museota, Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteellisiä puutarhoja sekä Luomuksen geologisia kokoelmia koskeva ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista. Tietoja päivitetään uusien ohjeistusten mukaisesti (päivitetty 1.9.2020).

An­tark­ti­ka – tie­det­tä ää­rio­lo­suh­teis­sa

14.9.2020

Lämpötila laskee Luonnontieteellisessä museossa pian pakkasen puolelle. Tiistaina 15.9.2020 avautuu ANTARKTIKA-näyttely, joka vie katsojan huikeisiin maisemiin valkoisten jäälakeuksien keskelle, maailman kolkkaan, jossa tiedettä tehdään ihmisen äärirajoilla.

Sienineuvontaa Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa su ja ma 20.–21.9.

28.8.2020

Sienistä sekaisin? Tuo mukanasi sieniä tunnistettavaksi 20.–21.9. Varaa aikasi etukäteen, sillä paikkoja on 40 henkilölle päivässä. Noudatathan vierailullasi turvallisuus- ja hygieniaohjeita. Yhdessä toimien varmistamme kaikille miellyttävän vierailun! Tervetuloa!

Kaisaniemen puutarha

Suomen luonnon päivä 29.8. Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa

13.8.2020

Luomus juhlii Suomen luonnon päivää lauantaina 29.8. Kumpulan kasvitieteellisellä puutarhalla. Päivän kunniaksi puutarhaan on vapaa pääsy. Noudatathan vierailullasi turvallisuus- ja hygieniaohjeita. Yhdessä toimien varmistamme kaikille miellyttävän vierailun!

Uutiset, Kumpulan puutarha

Hannu Laakson Me Kettuset -valokuvanäyttely Luonnontieteellisellä museolla

12.8.2020

Me Kettuset -valokuvanäyttely Luonnontieteellisen museon kahvilassa 28.8–4.10.2020 avaa kaupungin liepeillä asustelevan seitsen­henkisen kettuperheen elämää, jota seurataan keväästä syksyyn. Matkanvarrella sattuu ja tapahtuu.

Droo­nit ja teko­äly voi­vat suo­ja­ta pel­lol­la pe­si­vien lin­tu­jen pe­siä

28.7.2020

Joka kevät pelloilla tuhoutuu maanmuokkaustoimien seurauksena suuri joukko lintujen pesiä. Helsingin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa, että muuten vaikeasti löydettävät pesät voidaan paikantaa droonien ja tekoälyn avulla.

Uutiset, Tutkimus, Lajitieto

Luonnontieteellisen museon kesätietoiskut 2020

27.7.2020

Oletko hiipivä tiikeri vai kiitävä gepardi? Luonnontieteellisen museon kesätietoiskuilla sipsutellaan isojen kissojen maailmaan. Tietoiskuja järjestetään 4.–14.8. ti–pe klo 11, 13 ja 15.

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä ulkopuutarhassa kesällä 2020

15.6.2020

Lähde oppaan matkassa kasvitieteen ja kasvien kiehtovaan maailmaan! Yleisökierroksia Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 1.7.–13.8. ti–to ja muutamana lauantaipäivänä.

Kaisaniemen puutarha

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesä 2020

12.6.2020

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesäkausi käynnistyi kesän ollessa jo kukkeimmillaan 2.6. koronakevään viivästettyä puutarhan porttien avaamista kuukaudella. Vehreä puutarha, Luomuksen geologiset kokoelmat ja kesäkahvila Kumpu kutsuvat viettämään kesäpäivää Kumpulan kartanon maille!

Tiedote, Kumpulan puutarha

Kum­pu­lan kas­vi­tie­teel­li­ses­tä puu­tar­has­ta löy­tyi Suo­mel­le uusi me­hi­läis­la­ji – ruos­te­maa­me­hi­läi­nen

11.6.2020

Tuore lajilöytö kertoo uusien hyönteislajien levittäytymisestä pohjoiseen. Nyt löydetty laji on jo kolmastoista maastamme vuosituhannen vaihteen jälkeen havaittu uusi mehiläislaji.

Pages