Tutkija Vilppu Välimäen vinkit Tornien taistoon

8.5.2015
Salla Mehtälä

Huomenna 9.5. lintutornit ympäri Suomen täyttyvät lintuharrastajista, kun vuorossa on 22. Tornien taisto. BirdLife Suomen järjestämässä tapahtumassa pyritään havaitsemaan mahdollisimman monta eri lintulajia kahdeksan tunnin aikana. Samalla kerätään varoja lintujen suojeluun ja tehdään lintuharrastusta tunnetuksi. Tänä vuonna osallistumismaksut käytetään uhanalaisen heinäkurpan suojeluun.

Vilppu valmiina taistoon! Kuva: Salla Mehtälä/Luomus

Luomuksen seurantatiimissä vieraileva tutkija Vilppu Välimäki on monivuotinen rallikonkari, ohessa Vilpun Vinkit tornien taistoon.

1. Lintujen havainnointi on paljolti säästä kiinni. Leudossa myötätuulessa muutto on parasta, toisaalta satunnainen sadekuuro saattaa tiputtaa taivaalta linnut juuri sinun tornisi eteen. Huomenna tuuli on melko hyvästä suunnasta lännen puolelta, mutta saattaa olla paikoin liian navakkaa. Satunnaiset sadekuurot saattavat sotkea peliä tai lisätä pikanttia maustetta!
  2. Kahdeksan tuntia on pitkä aika seisoskella paikoillaan: varaudu siis säänmukaisella vaatetuksella. Toppatakki ja lämpimät kengät ovat must. Taitava kisaaja pakkaa mukaan myös aurinkorasvan ja lippalakin, ettei polta itseään mahdollisesti porottavassa auringossa.
  3. Ilman eväitä rallissa ei pärjää! Pakkaa mukaan kuumaa juomaa ja herkulliset eväät. Jos eväsleivät tekee illalla valmiiksi jääkaappiin, on aamulla kisaan lähtö joutuisaa. Tiukassa paikassa oman joukkueen kanssa jaettu herkkupala, vaikka keksipaketti, saattaa kääntää alavireisen tunnelman nousuun ja virkistää aistit tiukkaan havainnointiin.
  4. Tärkein mukaan pakattava asia on reipas mieli. Tornien taistossa voitto menee perinteisesti joihinkin Länsirannikon torneista, jossa keväisessä kelissä pääsee nauttimaan hyvästä muutosta. Samaan aikaan Enontekiöllä on vielä puoli metriä lunta maassa. Siksi parasta on pyrkiä voittamaan vain itsensä ja nauttia keväästä ja linnuista!

Luomuksen lintuharrastajia voi rallissa tavata mm. Hangon Uddskatanin eli Hangon Lintuaseman, Espoon Laajalahden Maarin, Tuusulanjärven Kaakkolan ja Helsingin Viikin Purolahden torneissa aamusta klo 5 alkaen. Kisa päättyy lauantaina kello 13.

Katseet taivaalle ja hyviä bongauksia!

Luomuksen blogiLuonnontieteellinen museo