Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020

Ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteisiin. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha ovat auki normaalisti terveysturvallisuus huomioiden. Kumpulan kasvitieteellinen puutarha on suljettu talveksi.

Kasvien viemää – hyvinvointia ja valoa vuodenvaihteeseen

17.11.2021

Anna kasvien viedä ja valon tuoda elinvoimaa vuodenvaihteeseen! Tervetuloa virittämään aistit herkäksi kasvien ihmeelliselle maailmalle 7.12.2021–30.1.2022.

Keväisten lintukonserttien äänimaailma on muuttunut hiljaisemmaksi ja yksipuolisemmaksi viimeisen 25 vuoden aikan

10.11.2021

Tuore tutkimus osoittaa, että lintukantojen väheneminen ja ilmastonmuutoksen aiheuttama lajien levinneisyyden muutos ovat jo muuttaneet keväisten konserttien äänimaailmaa.

Music for Plants - vihervoimaa, visuaalisia elämyksiä ja uusia äänimaisemia

4.11.2021

Music for Plants kutsuu sinut rauhoittumaan kasvitieteellisen puutarhan ja taiteen pariin ke–su 1.–5.12. Tällä hetkellä yleisökohteittemme sisäänpääsyssä ei vaadita koronapassia, mutta tarkistathan ajankohtaisen tilanteen aina koronainfo-sivultamme.

Aino Juslén jatkaa Luonnontieteellisen keskusmuseon johdossa

3.11.2021

Helsingin yliopiston rehtori on nimittänyt Aino Juslénin Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen johtajaksi vuosille 2022–2026. Juslén on toiminut Luomuksen johtajana myös kuluvana vuonna.

Suomalaisilta hyönteistutkijoilta jättipanos luonnonlukutaitoon

2.11.2021

Sata hyönteis- ja hämähäkkitutkijaa julkistavat tänään DNA-pohjaisen määritysoppaan Suomen niveljalkaisista. Tämä on koko maailmassa ainutlaatuinen tiedonsiirto eri lajien erikoistuntijoilta muulle tieteelle ja koko yhteiskunnalle.

Lumoudu Vuoden Luontokuvista Luonnontieteellisessä museossa

1.11.2021

Vuoden Luontokuva -kilpailun voittajakuvat ovat nähtävillä Luonnontieteellisessä museossa, museokahvilassa 7.12.2021 asti. Museokahvilaan on vapaa pääsy!

Laiton ja luonnon kannalta kestämätön villieläinkauppa vaikutta meihin kaikkiin – mutta mitä voimme tehdä asialle?

18.10.2021

Laiton tai kestämätön villieläinkauppa vaikuttaa kaikkialla maailmassa luonnon monimuotoisuuteen, ekosysteemipalveluihin, ihmisten elinolosuhteisiin ja talouteen. Lue koko artikkeli englanniksi.

Ekologinen kompensaatio osaksi luontokadon hillitsemistä

23.9.2021

Tuoreessa Luomuksen ja Syken julkaisussa käsitellään kompensaation tuomia uusia mahdollisuuksia luonnon monimuotoisuuden suojelussa. Perinteisten suojelumenetelmien rinnalle tarvitaan uusia keinoja kuten ekologinen kompensaatio luonnon monimuotoisuutta turvaamaan.

Euroopan kukkakärpästiedot suomalaisten johdolla osaksi EU:n tulevaa pölyttäjäseurantaa

7.9.2021

Kukkakärpäset ovat maailmanlaajuisesti erittäin merkittävä pölyttäjäryhmä. Kaikkien Euroopassa esiintyvien kukkakärpäslajien tärkeimmät lajitiedot saadaan kolmen vuoden sisällä yhdelle sivustolle.

Pages