Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020
Luomuksen yleisöpalvelutiimi

Tälle sivulle on koottu ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteiden toimintaan. Sivua on päivitetty viimeksi 25.3.2021.

Helsingin yliopiston linjausten mukaisesti Luomuksen yleisökohteet suljetaan 1.12.2020–30.4.2021 ajaksi. Päätös koskee Luonnontieteellistä museota ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneita. Kaisaniemen ulkopuutarha on auki normaalisti. Näin toimien Luomus haluaa osaltaan olla rajoittamassa koronaviruspandemiaa.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet. Suljettu 1.12.2020–30.4.2021. Kaisaniemen ulkopuutarha on avoinna päivittäin klo 920.
Luonnontieteellinen museo. Suljettu 1.12.2020–30.4.2021.
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha.
Puutarha on sulkenut ovensa tältä kaudelta ja avautuu jälleen toukokuussa 2021.

• Luonnontieteellinen museon ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden ilmaispäivät on toistaiseksi peruttu.
  • Luonnontieteellisen museon paikan päällä pidettävät opastukset on peruttu ajalle 1.12.2020–30.4.2021.
  • Kaisaniemen kasvihuoneisiin ei tällä hetkellä järjestetä opastuksia.
  • Ryhmien omatoimivierailuille on suositeltavaa varata aika etukäteen sähköisen varaussivuston kautta. Omatoimivierailut peruttu ajalla 1.12.2020–30.4.2021.
  • Ajankohtaista tietoa tilavarauksista ja kuvausluvista löydät täältä
  • Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

Erityisjärjestelyt ja uudet ohjeet asiakkaille

Tervetuloa Luomuksen yleisökohteisiin terveenä ja oireettomana! Kaikille yli 12 vuotta täyttäneille suositellaan vahvasti kasvomaskin käyttämistä Luomuksen yleisökohteissa. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden vuoksi olemme tehostaneet Luomuksen yleisötilojen siivousta ja rajoittaneet vierailijoiden maksimimääriä yleisökohteiden sisätiloissa. Asiakasmääriä seurataan lipunmyynnissä ja kiintiön täyttyessä lipunmyynti keskeytetään. Varauduthan siis mahdollisiin odotuksiin sisäänpääsyssä. Valitettavasti ennakkolipun ostaminen tai vierailun varaaminen ennakkoon ei ole mahdollista.

Asiakasmäärän rajoittamisen lisäksi turhia kontakteja on pyritty vähentämään osoittamalla Luonnontieteellisen museon näyttelytiloissa ja Kaisaniemen kasvihuoneilla kulkusuunta, jota asiakkaiden toivotaan noudattavan. Pidäthän aina riittävän turvavälin henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin. Hygieniasyistä olemme myös karsineet kosketeltavia näyttelyesineitä ja jakomateriaaleja. Voit ladata kartan omalle älylaitteellesi ohesta: Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarhan ulkopuutarha ja kasvihuoneet, Luonnontieteellinen museo tai qr-koodilla, jonka löydät kartanjakopisteiden yhteydestä.

Omien eväiden syöminen ei toistaiseksi ole mahdollista Luomuksen vierailukohteiden sisätiloissa. Kahvilat palvelevat asiakkaitamme kaikissa yleisökohteissamme.

Noudatathan Luomuksen yleisökohteissa seuraavia ohjeita:

• Saavut vain terveenä ja oireettomana!
  • Käytät kasvomaskia (vahva suositus yli 12-vuotiaille).
  • Pidät huolta käsihygieniasta ja vältät näyttelyesineiden ja pintojen turhaa koskettelua. Kaikissa Luomuksen yleisökohteisiin on sisäänkäynnin läheisyydessä tarjolla käsidesiä ja on käsienpesumahdollisuus.
  • Pidät ainakin kahden metrin turvavälin muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Suosit korttimaksua ja voit myös hyödyntää Museokortin uutta mobiilisovellusta, jonka avulla voit maksaa vierailusi omatoimisesti. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat Museokortti-kohteita.
  • Yskit ja aivastat hihaan tai kertakäyttönenäliinaan.
  • Liikut Luonnontieteellisessä museossa ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhaan kasvihuoneissa osoitettua kulkusuuntaa noudattaen.

Opi ja viihdy Luomuksen verkkosisältöjen parissa

Mikäli mieluummin pysyt kotona, klikkaa itsesi Luomuksen verkkosisältöihin. Opettele kasveja, hyönteisiä ja sieniä, seuraa sääksien pesäpuuhia, rakenna lepakonpönttö, lähde evoluutioretkelle lähimetsään tai ihaile luonnon monimuotoisuutta!

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo