Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020
Luomuksen yleisöpalvelutiimi

Ensimmäisenä Luomuksen yleisökohteista aukeaa Kumpulan kasvitieteellinen puutarha. Kuva: Mikael Lindholm

Tälle sivulle on koottu ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteiden toimintaan. Sivua on päivitetty viimeksi 25.6.2020.

Luomuksen yleisökohteet aukeavat yleisölle erityisjärjestelyin seuraavasti:

• Luonnontieteellinen museon ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden ilmaispäivät on toistaiseksi peruttu.
  • Kaikki sisätapahtumat on toistaiseksi peruttu. Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa järjestetään yleisökierroksia ulkopuutarhassa 1.7. alkaen
  • Uusia opastusvarauksia ei oteta toistaiseksi vastaan.
  • Uusia tila- ja kuvausvarauksia ei oteta toistaiseksi vastaan.

Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

Erityisjärjestelyt ja uudet ohjeet asiakkaille

Tervetuloa Luomuksen yleisökohteisiin terveenä ja oireettomana! Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden vuoksi olemme tehostaneet Luomuksen yleisötilojen siivousta ja rajoittaneet vierailijoiden maksimimääriä yleisökohteiden sisätiloissa. Asiakasmääriä seurataan lipunmyynnissä ja kiintiön täyttyessä lipunmyynti keskeytetään. Varauduthan siis mahdollisiin odotuksiin sisäänpääsyssä. Valitettavasti ennakkolipun ostaminen tai vierailun varaaminen ennakkoon ei ole mahdollista.

Asiakasmäärän rajoittamisen lisäksi turhia kontakteja on pyritty vähentämään osoittamalla Luonnontieteellisen museon näyttelytiloissa ja Kaisaniemen kasvihuoneilla kulkusuunta, jota asiakkaiden toivotaan noudattavan. Pidäthän aina riittävän turvavälin henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin. Hygieniasyistä olemme myös karsineet kosketeltavia näyttelyesineitä ja jakomateriaaleja. Voit ladata kartan omalle älylaitteellesi ohesta: Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarhan ulkopuutarha ja kasvihuoneet, Luonnontieteellinen museo tai qr-koodilla, jonka löydät kartanjakopisteiden yhteydestä.

Omien eväiden syöminen ei toistaiseksi ole mahdollista Luomuksen vierailukohteiden sisätiloissa. Kahvilat palvelevat asiakkaitamme kaikissa yleisökohteissamme.

Noudatathan Luomuksen yleisökohteissa seuraavia ohjeita:

• Saavut vain terveenä ja oireettomana!
  • Pidät huolta käsihygieniasta ja vältät näyttelyesineiden ja pintojen turhaa koskettelua. Kaikissa Luomuksen yleisökohteisiin on sisäänkäynnin läheisyydessä tarjolla käsidesiä ja on käsienpesumahdollisuus.
  • Pidät ainakin metrin turvavälin muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Suosit korttimaksua ja voit myös hyödyntää Museokortin uutta mobiilisovellusta, jonka avulla voit maksaa vierailusi omatoimisesti. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat Museokortti-kohteita.
  • Yskit ja aivastat hihaan tai kertakäyttönenäliinaan.
  • Liikut Luonnontieteellisessä museossa ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhaan kasvihuoneissa osoitettua kulkusuuntaa noudattaen.

Opi ja viihdy Luomuksen verkkosisältöjen parissa

Mikäli mieluummin pysyt kotona, klikkaa itsesi Luomuksen verkkosisältöihin. Opettele kasveja, hyönteisiä ja sieniä, seuraa sääksien pesäpuuhia, rakenna lepakonpönttö, lähde evoluutioretkelle lähimetsään tai ihaile luonnon monimuotoisuutta!

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo