Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020
Luomuksen yleisöpalvelutiimi

Ensimmäisenä Luomuksen yleisökohteista aukeaa Kumpulan kasvitieteellinen puutarha. Kuva: Mikael Lindholm

Tälle sivulle on koottu ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteiden toimintaan. Sivua on päivitetty viimeksi 2.10.2020.

Luomuksen yleisökohteet ovat avoinna yleisölle erityisjärjestelyin seuraavasti:

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet. Avoinna normaalisti.
Luonnontieteellinen museo. Avoinna normaalisti.
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha. Puutarha on sulkenut ovensa tältä kaudelta ja avautuu jälleen toukokuussa 2021.

• Luonnontieteellinen museon ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden ilmaispäivät on toistaiseksi peruttu.
  • Luonnontieteellisen museon opastusten ryhmäkoko on rajattu 15 henkilöön. Suuremmille ryhmille (max. 30 henkeä) voidaan järjestää kaksi 30 min. opastusta.
  • Kaisaniemen kasvihuoneisiin järjestetään opastuksia marraskuun aikana. Opastusten ryhmäkoko on rajattu 10 henkilöön.
  • Ryhmien omatoimivierailuille on suositeltavaa varata aika etukäteen sähköisen varaussivuston kautta.
  • Ajankohtaista tietoa tilavarauksista ja kuvausluvista löydät täältä.
  • Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

Erityisjärjestelyt ja uudet ohjeet asiakkaille

Tervetuloa Luomuksen yleisökohteisiin terveenä ja oireettomana! Kaikille yli 15 täyttäneille suositellaan vahvasti kasvomaskin käyttämistä Luomuksen yleisökohteissa. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden vuoksi olemme tehostaneet Luomuksen yleisötilojen siivousta ja rajoittaneet vierailijoiden maksimimääriä yleisökohteiden sisätiloissa. Asiakasmääriä seurataan lipunmyynnissä ja kiintiön täyttyessä lipunmyynti keskeytetään. Varauduthan siis mahdollisiin odotuksiin sisäänpääsyssä. Valitettavasti ennakkolipun ostaminen tai vierailun varaaminen ennakkoon ei ole mahdollista.

Asiakasmäärän rajoittamisen lisäksi turhia kontakteja on pyritty vähentämään osoittamalla Luonnontieteellisen museon näyttelytiloissa ja Kaisaniemen kasvihuoneilla kulkusuunta, jota asiakkaiden toivotaan noudattavan. Pidäthän aina riittävän turvavälin henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin. Hygieniasyistä olemme myös karsineet kosketeltavia näyttelyesineitä ja jakomateriaaleja. Voit ladata kartan omalle älylaitteellesi ohesta: Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarhan ulkopuutarha ja kasvihuoneet, Luonnontieteellinen museo tai qr-koodilla, jonka löydät kartanjakopisteiden yhteydestä.

Omien eväiden syöminen ei toistaiseksi ole mahdollista Luomuksen vierailukohteiden sisätiloissa. Kahvilat palvelevat asiakkaitamme kaikissa yleisökohteissamme.

Noudatathan Luomuksen yleisökohteissa seuraavia ohjeita:

• Saavut vain terveenä ja oireettomana!
  • Käytät kasvomaskia (vahva suositus yli 15-vuotiaille).
  • Pidät huolta käsihygieniasta ja vältät näyttelyesineiden ja pintojen turhaa koskettelua. Kaikissa Luomuksen yleisökohteisiin on sisäänkäynnin läheisyydessä tarjolla käsidesiä ja on käsienpesumahdollisuus.
  • Pidät ainakin metrin turvavälin muihin asiakkaisiin ja henkilökuntaan.
  • Suosit korttimaksua ja voit myös hyödyntää Museokortin uutta mobiilisovellusta, jonka avulla voit maksaa vierailusi omatoimisesti. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat Museokortti-kohteita.
  • Yskit ja aivastat hihaan tai kertakäyttönenäliinaan.
  • Liikut Luonnontieteellisessä museossa ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhaan kasvihuoneissa osoitettua kulkusuuntaa noudattaen.

Opi ja viihdy Luomuksen verkkosisältöjen parissa

Mikäli mieluummin pysyt kotona, klikkaa itsesi Luomuksen verkkosisältöihin. Opettele kasveja, hyönteisiä ja sieniä, seuraa sääksien pesäpuuhia, rakenna lepakonpönttö, lähde evoluutioretkelle lähimetsään tai ihaile luonnon monimuotoisuutta!

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo