Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020
Luomuksen yleisöpalvelutiimi

Sivua on päivitetty viimeksi 9.9.2021.

Tälle sivulle on koottu ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista Luomuksen yleisökohteiden toimintaan. Luomus noudattaa Helsingin yliopiston mukaisia linjauksia.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat avoinna erityisjärjestelyin. Huomioithan muuttuneet aukioloajat. Kaisaniemen ulkopuutarha on avoinna päivittäin klo 920.
Luonnontieteellinen museo on avoinna erityisjärjestelyin. Huomioithan muuttuneet aukioloajat.
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha.
Puutarha ja kahvila ovat avoinna 1.5.–30.9.2021 tiistaista sunnuntaihin (suljettu maanantaisin) klo 11–18.

• Luonnontieteellinen museon ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden ilmaispäivät on toistaiseksi peruttu.
  • Luonnontieteellisen museon opastukset ovat myynnissä 1.9.–30.11. väliselle ajalle.
  • Kaisaniemen kasvihuoneisiin järjestetään tällä hetkellä vain yleisöopastuksia lauantaisin.
  • Ajankohtaista tietoa tilavarauksista ja kuvausluvista löydät täältä
  • Ryhmien omatoimivierailuja ei voi tällä hetkellä varata yleisökohteisiin.
  • Lisätietoa Helsingin yliopiston linjauksista koronavirustilanne Helsingin yliopistossa -sivulta.

Erityisjärjestelyt ja uudet ohjeet asiakkaille

Tervetuloa Luomuksen yleisökohteisiin terveenä ja oireettomana! Kaikille yli 12 vuotta täyttäneille suositellaan vahvasti kasvomaskin käyttämistä Luomuksen yleisökohteissa. Asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuuden vuoksi olemme tehostaneet Luomuksen yleisötilojen siivousta ja rajoittaneet yhtäaikaisten vierialijoiden mahdollista lukumäärää. Asiakasmääriä seurataan lipunmyynnissä ja lipunmyynti voidaan keskeyttää, jos vierailijoiden kiintiö on täynnä. Varauduthan siis mahdollisiin odotuksiin sisäänpääsyssä.

Omatoimivierialuja ei voi varata etukäteen, sillä vierailijoiden mahdollista yhtäaikasta määrää on rajoitettu yleisökohteiden sisätiloissa. Varauduthan siis mahdollisesti odottamaan sisäänpääsyä suuremman ryhmän kanssa.

Asiakasmäärän rajoittamisen lisäksi turhia kontakteja on pyritty vähentämään osoittamalla Luonnontieteellisen museon näyttelytiloissa ja Kaisaniemen kasvihuoneilla kulkusuunta, jota asiakkaiden toivotaan noudattavan. Lisäksi lattian tarramerkinnöillä muistutetaan etäisyyksistä jonotustilanteissa. Pidäthän aina riittävän turvavälin henkilökuntaan ja muihin asiakkaisiin. Hygieniasyistä olemme myös karsineet kosketeltavia näyttelyesineitä ja jakomateriaaleja.

Voit ladata kartan omalle älylaitteellesi ohesta: Kumpulan kasvitieteellinen puutarha, Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarhan ulkopuutarha ja kasvihuoneet, Luonnontieteellinen museo tai qr-koodilla, jonka löydät kartanjakopisteiden yhteydestä.

Omien eväiden syöminen ei toistaiseksi ole mahdollista Luomuksen vierailukohteiden sisätiloissa. Kahvilat palvelevat asiakkaitamme kaikissa yleisökohteissamme.

Noudatathan Luomuksen yleisökohteissa seuraavia ohjeita:

• Saavut vain terveenä ja oireettomana!
  • Käytät kasvomaskia (vahva suositus yli 12-vuotiaille).
  • Pidät huolta käsihygieniasta ja vältät näyttelyesineiden ja pintojen turhaa koskettelua. Kaikissa Luomuksen yleisökohteisiin on sisäänkäynnin läheisyydessä tarjolla käsidesiä ja on käsienpesumahdollisuus.
  • Suosit korttimaksua ja voit myös hyödyntää Museokortin uutta mobiilisovellusta, jonka avulla voit maksaa vierailusi omatoimisesti. Luonnontieteellinen museo ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat Museokortti-kohteita.
  • Yskit ja aivastat hihaan tai kertakäyttönenäliinaan.
  • Liikut Luonnontieteellisessä museossa ja Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhaan kasvihuoneissa osoitettua kulkusuuntaa noudattaen.

Opi ja viihdy Luomuksen verkkosisältöjen parissa

Mikäli mieluummin pysyt kotona, klikkaa itsesi Luomuksen verkkosisältöihin. Opettele kasveja, hyönteisiä ja sieniä, seuraa sääksien pesäpuuhia, rakenna lepakonpönttö, lähde evoluutioretkelle lähimetsään tai ihaile luonnon monimuotoisuutta!

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo