Ajankohtaista

Metsäluonnon pienille ja hiljaisille tiedonjulkistamisen valtionpalkinto

Teos Metsän salainen elämä saa tänään tiedonjulkistamisen valtionpalkinnon. Kirja kertoo metsiemme pienistä ja piilottelevista eliöistä ja niistä omintakeisista tavoista, joilla näitä tutkitaan. Palkitun kirjan ovat toimittaneet Suomen ympäristökeskus ja Luonnontieteellisen keskusmuseo LUOMUS ja sen kirjoittamiseen on osallistunut suuri joukko tutkijoita eri tutkimuslaitoksista.

Lisää uutisia

Luomus tutkii

Petolinnut satelliittiseurannassa

Luomuksen yhteistyöprojekteissa seurataan muun muassa merikotkien, sääksien, huuhkajien ja mehiläishaukkojen liikkeitä GPS-satellittien avulla.

Suomen linnut kartalla

Lintuatlas

Lintuatlaksen tavoitteena oli selvittää Suomen pesimälintulajien nykyiset levinneisyydet sekä tutkia lajien levinneisyyksien muutoksia. Lintulajien esiintymistieto kerättiin 10x10 km2 ruuduista koko Suomesta vuosina 2006–2010. Kyseessä on kolmas valtakunnallinen lintuatlas.

Suomen kasvit kartalla

Kasviatlas

Kasviatlas esittelee Suomen putkilokasvien levinneisyyttä. Kasviatlaksen perustana on Luonnontieteellisen keskusmuseon  Kastikka-kasvistotietokanta, johon on toukokuuhun 2013 mennessä tallennettu yli 5,8 miljoonaa kasvihavaintoa.

A bug