Lauri Kaila

Yli-intendentti, vastuullinen tutkija (PI)

Tutkimusaiheet

Tiedonlähteitä

• Julkaisuluettelo Helsingin yliopiston aktiviteettirekisterissä (TUHAT).
  • ResearchGate

Olen perhoskokoelman (Lepidoptera) tieteellinen vastuuhenkilö.

Perhosten polveutumishistoria

Perhonen (Kuva: Lauri Kaila/Luomus)

Vaikka perhoset ovat suosituin hyönteisharrastuskohde sekä tärkeä moninaisten tutkimusten kohde- ja malliryhmä, niiden polveutumishistoria eli fylogenia on ollut käsittämättömän huonosti tukittu. Tutkin yhdessä kollegojen ja opiskelijoiden kanssa tätä kysymystä niin koko perhosten lahkon mitapuussa kuin sen osaryhmien (yläheimot, heimot, suvut) kohdalla. Pääkohteenani on ollut yläheimo Gelechioidea, jossa on kuvattuja lajeja vajaa 20.000, mutta todellinen lajilukumäärä lienee moninkertainen, eräiden arvoiden mukaan lähempänä sataatuhatta. Lisäksi olen osallistunut mm. yökkösten (Noctuoidea), mittareiden (Geometridae) ja päiväperhosten (Papilionoidea) sisäisten sukulaisuussuhteiden tutkimukseen.

Heinäkoiden (Elachistinae) systematiikka

Elachista elegans -heinäkoi (Kuva: Lauri Kaila/Luomus)

Tutkimuksen tarkoitus on selvittää heinäkoiperhosten heimon Lepidoptera, Elachistidae) lajistoa ja fylogeniaa eli kehityshistoriaa. Heinäkoita tunnetaan maailmasta noin 700 nimettyä lajia, ja satamäärin uusia on joko jo tiedossa tai odotettavissa, kunhan tutkimattomien alueiden, kuten vaikka Kiinan tai Väli-Amerikan lajistoa aletaan selvittää. Heinäkoit kuuluvat yhteen huonoimmin tunnetuista perhosryhmistä, Gelechioidea-yläheimoon, jonka lajit ovat usein melko mitättömän näköisiä ja keskenään sangen samankaltaisia. Siksi ne eivät ole houkutelleet harrastajia tai tutkijoita puoleensa niin kuin vaikkapa näyttävännäköiset päiväperhoset. Tutkimukseni tarkoitus on selvittää heinäkoiden lajistoa sekä lajien keskinäisiä sukulaisuussuhteita maailmanlaajuisesti.

Pienten perhosten lajiston kunnollinen setviminen on mahdollista vain rakenteen yksityiskohtien ja lajien biologian selvittämisellä ja enenevästi myös DNA-tuntomerkkien käytöllä. Tutkimus ja dokumentointi edellyttää tarkkaa preparointia, mikroskooppityöskentelyä sekä huolellista kuvallista...