Luomus huimaan kävijäennätykseen vuonna 2019

15.1.2020
Luomuksen yleisöpalvelutiimi

Luonnontieteellisen museon tietoiskut olivat suosittuja kesällä 2019. Kuva Essi Huotari / Luomus

Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen yleisökohteissa – Luonnontieteellisessä museossa ja kahdessa kasvitieteellisessä puutarhassa – vieraili viime vuonna kaikkiaan 352 000 eri-ikäistä luonnon ystävää. Tämä on Luomuksen kaikkien aikojen kävijäennätys.

Erityisesti Luomukseen kuuluvat kasvitieteelliset puutarhat Kaisaniemessä ja Kumpulassa kasvattivat edelleen kävijämääriään.

Puutarhojen kävijöistä entistä tarkempia lukuja

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneilla ja ulkopuutarhassa vieraili arviolta yhteensä noin 147 000 kasveista kiinnostunutta. Kasvua kasvihuoneilla vierailleissa viime vuoteen oli 22%. Toukokuussa ulkopuutarhassa käyttöön otetut kävijälaskurit ovat osoittaneet aiempien vuosien kävijäarviot varsin varovaisiksi. Laskureiden myötä luvut ovat nyt aiempaa tarkempia.

Kymmenvuotisjuhlavuottaan viettäneessä Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa kävijöitä oli noin 25 000. Vain kesäkauden avoinna olevan puutarhan juhlavuoden opastukset, geologisten kokoelmien edeltäviä kausia laajemmat aukioloajat ja Kahvila Kummun tarjoilut houkuttelivat puutarhalle ennätysmäärän vierailijoita. Vastaava kävijämäärä on saavutettu aiemmin vain puutarhan avajaiskesänä 2009. Puutarha onkin ilahduttavasti tullut tutuksi yhä useammalle helsinkiläiselle.

Luomuksen suosituin vierailukohde on kuitenkin edelleen Luonnontieteellinen museo, jossa vieraili runsaat 16 000 luonnon ystävää enemmän kuin edeltävänä vuonna, kaikkiaan runsaat 180 000 henkilöä.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kävijöistä saatiin tarkempaa tietoa uusien kävijälaskureiden avulla. Kuva: Essi Huotari / Luomus

Nostetta luonnosta ja Museokortista

Hyviä kävijämääriä selittävät useat tekijät. Kiinnostus luontoa, luontotietoutta ja -tutkimusta kohtaan on ylipäätään kasvussa. Mediassa laajasti esillä olleet teemat – ilmastonmuutos, hyönteiskato ja monimuotoisuuden häviäminen – ovat osaltaan vaikuttaneet Luomuksen yleisökohteiden kiinnostavuuteen. Samoin museoalan yleinen noste ja Museokortin vaikutus näkyvät ennätysluvuissa.

Ympäri vuoden avoinna olevan Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat Museokortin ainoa puutarhakohde. Kasvit kuitenkin kiinnostavat museokorttilaisia: viime vuonna kasvihuoneissa vierailleista joka viides kuittasi vierailunsa Museokortilla. Ulkopuutarhaan on vapaa pääsy.

Lisäksi vuoden aikana yleisökohteissa järjestetyt erilaiset tapahtumat, tilattavat ja kaikille avoimet opastukset, työpajat ja tietoiskut houkuttelivat kävijöitä. Vuoden 2019 uutuuksia olivat muun muassa Kaisaniemen kasvihuoneilla järjestetty valo- ja äänitapahtuma "Music for Plants", Luonnontieteellisen museon tutkijoiden pitämät hämähäkkityöpajat ja kautta aikain ensimmäinen lasten Museokorttiklubi.

Luomuksen yleisökohteiden sijainnit, aukioloajat, pääsymaksut, tapahtumat ja muut tiedot löytyvät osoitteesta luomus.fi. Luomus on osa Helsingin yliopistoa.

Lisätietoja