Opi ja viihdy Luomuksen verkkosisältöjen parissa

25.3.2020
Luomuksen yleisöpalvelu

Leptidea sinapis Kuva: Pekka Malinen/Luomus

Olisiko nyt sopiva aika aloittaa luontoharrastus – opetalla kasveja, hyönteisiä ja sieniä, seurata lintujen kevätpuuhia, rakentaa lepakolle pönttö, lähteä evoluutioretkelle lähimetsään tai ihailla luonnon monimuotoisuutta kotoa käsin?

Kevät etenee koronavirustilanteesta huolimatta ja onneksi luonnossa liikkuminen on edelleen sallittua. Luontoretki virkistää ja rentouttaa mieltä, ja vastaan voi tulla monenmoista mielenkiintoista havainnoitavaa. Myös kotona pääset sukeltamaan lajikirjon monimuotoiseen maailmaan jopa lähempää kuin ehkä uskoitkaan. Laji.fi -palveluun on kuvattu luonnontieteellisten kokoelmien näytteitä kerroskuvausmenetelmin, jolloin kuvista voi tarkastella pienenpieniä yksityiskohtia, joita silmin on vaikea havaita.

Ohessa vinkkejä ja linkkejä Luomuksen ylläpitämiin palveluihin ja verkkosisältöihin.

Laji.fi Piezodorus lituratus Kuva: Pekka Malinen / Luomus

Lähde virtuaalikierrokselle luonnontieteellisiin kokoelmiin ja inspiroidu luonnon monimuotoisuudesta! Laji.fi -sivun  kautta on selattavissa yli 3 miljoonaa kokoelmanäytettä Suomen luonnontieteellisistä museoista ja hurja määrä tietoa luonnosta. Monipuolisten hakutoimintojen avulla voit tutustua lajien tietoihin, esiintymiseen, kuviin ja sukulaisuussuhteisiin.

Luonnontieteellisten kokoelmien näytteistä 500 000 on myös jo kuvattu ja ne ovat kaikkien nähtävillä ja hyödynnettävissä. Kuvia voi vapaasti hyödyntää vaikka taideprojekteihin; askartelisitteko lasten kanssa hyönteismobilen?

Oheisesta linkistä pääset tutustumaan Luomuksen kokoelmista otettuihin kuviin.

Pidä havaintopäiväkirjaa

Achillea ptarmica, ojakärsämö Kuva: Jouko Rikkinen / Luomus

Näitkö jo sisiliskon tai kukkiiko lähimetsässäsi näsiä?

Helppo tapa luontohavaintojen tallentamiseen on Laji.fi -verkkosivuilla oleva Vihkon retkilomake. Vihkoon voit kirjata muistiin havaintosi ja samalla luonnon ilmiöistä kertyy tietoa tutkijoiden ja viranomaisten käyttöön.

Pinkka

Opiskele ja ihastele kasveja, hyönteisiä, sieniä, sammalia ja jäkäliä. Lajintuntemuksen oppimisympäristöön Pinkkaan on koottu eri käyttäjäryhmien tarpeisiin muokattuja tietopaketteja ja yliopisto-opiskelijoille suunnattuja opinto­kokonaisuuksia – virtuaalisia näytepinkkoja. Ottaisitko tänä keväänä haltuun metsälajitItä-Afrikan lajistoa vai Suomen kalalajit?

Satelliittilinnut

Seuraa lintujen kulkua kartalla. Yksi kävi talvilomalla Saharassa, toinen poikkesi vain Keski-Euroopassa.

Kuva: Satakunnan sääkset -Facebook-sivu

Satelliittilähettimien ja muiden paikannuslaitteiden seurataan lintujen liikkeitä ja saadaan selville yksityiskohtaista tietoa lintuyksilöiden muuttomatkoista, talvehtimisalueista, saalistusalueista ja reviirien laajuuksista.

Keväällä 2020 seurattavana olevat linnut löytyvät Luomuksen linnustonseurannan satelliittiseurantojen sivuilta

Pesäkamerat

Sääksien tapahtumarikas pesintäkausi lähestyy. Luomuksen pesäkameraseurannassa on tänä vuonna neljä linnunpesää. Live-lähetys alkaa kevään myötä, mutta jo nyt voit seurata taustatiimin valmisteluja ja lintujen viime vuoden edesottamuksia Satakunnan sääksien fb-sivulla

Lisätiedot pesäkameroista: https://www.luomus.fi/fi/satakunnan-saaksikamerat

Rakenna lepakkopönttö

Lepakkoja tulee käsitellä aina suojakäsineet kädessä. Kuva Sandra Ruiz

Lepakot ovat hyönteissyöjiä ja syövät muun muassa sääskiä ja monia viljelykasveja tuhoavia hyönteisiä. Yksi lepakko voi pyydystää jopa 2700 pikkuhyönteistä yhdessä yössä, joten mikä olisikaan parempi keino mökin tai puutarhan hyönteisten torjuntaan! Lepakoita vaivaa lintujen tapaan kolopula. Tarjoa lepakolle päiväpiiloksi sopiva pönttö, ohjeet lepakkopöntön rakentamiseen löytyvät Luomuksen sivuilta.

Lisätietoa Suomen lepakoista.

Tee evoluutioretki lähimetsään

Tervetuloa mielikuvitusmatkalle 450 miljoonan vuoden taakse. Luonto on täynnä jälkiä menneisyydestä, jotka kertovat meille omaa tarinaansa elämän historiasta. Tee evoluutioretki lähimetsään oheisten ohjeiden avulla

Opettele hyönteisiä

Suomen hyönteiset – Lahkojen tunnistusopas johdattaa ainutlaatuisten kuvien avulla lukijansa Suomen Lummehuone. Kuva: Google mapslajirikkaimman eliöryhmän äärelle. Avoimesti saatavilla oleva, maksuton teos on ladattavissa Laji.fi -sivustolta.

Virtuaalivierailut Luomuksen yleisökohteisiin

Luonnontieteellinen puutarhaan sekä Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisiin puutarhoihin pääset kurkkimaan Google mapsin kautta. Helpoiten virtuaalikerros löytyy kunkin kohteen esittelysivulta. Google maps on upotettu sivun pääkuvan paikalle.

Luonnontieteellinen museo: Luomus.fi/museo
Kaisaniemen kasvitieteellinen puutarha: Luomus.fi/Kaisaniemi
Kumpulan kasvitieteellinen puutarha: Luomus.fi/Kumpula

Luomus Live -sivulle on koottu videoita Luonnontieteelliseltä museolta ja kasvitieteellisistä puutarhoista.

Vieraile myös Luomuksen Youtube, Instagram (Luomusgalleria) ja Facebook-sivuilla (Luonnontieteellinen museoKasvitieteellinen puutarha).

Kasvitieteellinen puutarhaLajitietoKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museo