Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesä 2020

12.6.2020
Luomuksen yleisöpalvelu

Kesäkahvila Kummun terassi houkuttelee nauttimaan kesäpäivästä. Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesäkausi käynnistyi kesän jo ollessa kukkeimmillaan 2.6. koronakevään viivästettyä puutarhan porttien avaamista kuukaudella. Puutarha ja kesäkahvila Kumpu ovat avoinna tiistaista sunnuntaihin klo 11–18 syyskuun loppuun asti. Geologisten kokoelmien aukioloajat ovat kesä–heinäkuussa ke–su klo 11–17. Tervetuloa!

Puutarhan porttien avautumista odotellessa, niiden sisäpuolella ei olla oltu toimettomana. Normaalien ylläpito- ja hoitotöiden lisäksi puutarhalla on tehty uudistuksia. Teletappi-kukkuloiksikin kutsuttua aluetta puutarhan pohjoisosassa on täydennetty Kalliovuorten ja Appalakkien kasvistolla, maastoon on lisätty puutarhan kasveista ja toiminnasta kertovia lisätietokylttejä ja löytyipä kevään aikana puutarhasta Suomelle uusi mehiläislajikin.

Lisää tietoa puutarhasta ja uhanlaisista lajeista

Puutarhan uusiin lisätietokyltteihin on valittu kohokohtia kaikista maantieteellisen puutarhan lohkoista – Kaukasia, Japani, Itäinen ja läntinen Pohjois-Amerikka, Eurooppa ja Suomi – ja kulttuurikasvien puutarhasta. Kolmekielisiä kylttejä on puutarhassa yhteensä 26 ja niiden sijainnit löytyvät uudistetusta kartasta. Tällä hetkellä puutarhassa ei ole jaossa lainattavia karttoja koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi. Sähköinen kartta on ladattavissa omaan älylaitteeseen oheisesta linkistä tai puutarhalla esillä olevalla qr-koodilla. Lataa tästä itsellesi Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartta (pdf).

Suomen kasvillisuuden (Hortus Fennicus) osastosta on täydentynyt lisätiedolla uhanalaisista lajeista. Alueelle on istutettu mahdollisimman kattava otos kotimaisia luonnonkasveja ja Luomuksen etäsuojelukokoelmaan kuuluvia vaarantuneita ja uhanalaisia lajeja. Vuoden 2020 uutuutena uhanalaisten lajien nimikyltteihin on kiinnitetty qr-koodit, jotka vievät Pinkka-lajintuntemusympäristöön kyseisen lajin sivulle.

Kimallusta, kulmia ja kiehtovia kiviä Kumpulan kartanossa

Luomuksen geologiset kokoelmat avautuvat yleisölle kesän ajaksi. Fossiilit, kiehtovat kivet ja meteoriitit ottavat vieraita vastaan 10.6. –31.7.2020 keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–17 Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartanorakennuksessa. Elokuun aukioloajat ilmoitetaan myöhemmin.

Kartanossa on esillä jo 1700-luvulta alkaen kartutetun kansalliskokoelman erikoisuuksia, kuten suomalaisia jalokiviä ja meteoriitteja, mammuttikokoelman sekä Ahvenanmaan fossiileja. Geologiset kokoelmat ovat esillä kartanorakennuksessa ja vierailu kokoelmiin sisältyy puutarhan pääsylipun hintaan. Lisätietoa geologisista kokoelmista.

Nauti puutarhasta ja kahvilan palveluista vain terveenä ja oireettomana

Kumpulan yläkartanossa keittolounasta ja mainetta niittäneitä vegaanisia korvapuusteja tarjoilee tänäkin vuonna Kesäkahvila Kumpu. Kahvilan terassilta aukeaa upea näkymä kasvitieteelliseen puutarhaan ja puut tarjoavat suojaa pistävimmältä päivän paisteelta.

Vierailethan puutarhassa, geologisissa kokoelmissa ja Kesäkahvila Kummussa vain terveenä ja oireettomana, koronavirustilanteen aiheuttamat turvatoimenpiteen huomioiden. Erityisjärjestelyt Luomuksen vierailukohteissa.

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha

Puutarha ja kahvila Kumpu ovat avoinna 2.6.–30.9. tiistaista sunnuntaihin, kello 11–18. Suljettu maantaisin ja juhannuksena. Jyrängöntie 2, Helsinki. Vallilan siirtolapuutarhan ja Kumpulan tiedekampuksen välissä.
Puutarha on maksullinen. Pääsyliput: 7/5/4 euroa, kausikortti 24 euroa. Lipunmyynti kahvilassa.
Kumpulan kasvitieteellinen puutarhaLuomus.fi/Kumpula

Kesäkahvilan Kummun toimijat tavoittaa sähköpostista kahvilakumpu@gmail.com, p. 040 0170520. Puutarhassa voi myös järjestää perhejuhlia ja muita tilaisuuksia.

TiedoteKumpulan puutarha