Naturhistoriska centralmuseet

Luomus inbjuder till besök

Naturhistoriska centralmuseet Luomus har tre för allmänheten öppna besöksmål i närheten av Helsingfors centrum. Naturhistoriska museet och de botaniska trädgårdarna i Kajsaniemi och Gumtäkt. På Luomus händelsesidor(på finska) kan ni bekanta er med Naturhistoriska centralmuseets aktuella händelser.

Luonnontieteellinen museo. Kuva: Luomus / Pinja Näkki

Naturhistoriska museet

Utställningarna på Naturhistoriska museet berättar om naturens mångfald i Finland och i den övriga världen. Livets historia tar dig på en tidsresa till det förgångna och till evolutionens urkällor. Utställningen Benen berättar ställer frågan om vem av oss som har en ryggrad. Stanna upp vid foten av en dinosaurie och lyssna på vilddjurens läten i den afrikanska natten

Botaniska trädgården i Kajsaniemi

Botaniska trädgården i Kajsaniemi bjuder på en mångskiftande och fascinerande samling levande växter. Växthusen för dig från en klimatzon till en annan, från tropikerna till extrema ökentrakter och öarnas förunderliga anpassning. Bekanta dig med växternas släktskapsförhållanden och bege dig ut i världen på en växtexkursion.

Kumpula kesällä. Kuva: Luomus / Mikko Paartola

Botaniska trädgården i Gumtäkt

I Gumtäkts botaniska trädgård finns det en geografisk samling som sträcker sig från vårt eget land till Klippiga bergen och Fjärran Östern. Till samlingen av kulturväxter hör en plantering med medicinal- och nyttoväxter och en historisk herrgårdsträdgård. Res jorden runt, koppla av vid dammen eller sök idéer för egna planteringar.

Geologiska samlingarna i Gumtäkt

Geolgiska samlingarna befinner sig i herrgården i Gumtäkt botaniska trädgård.

Bild: Pinja Näkki/Luomus, Marika Turtiainen/Luomus & Mikko Paartola