Naturhistoriska centralmuseet

Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Kul­ta­pis­tiäi­set uha­na­lais­tu­vat isän­tä­la­je­jaan no­peam­min

7.12.2018

Tuore väitöstutkimus osoittaa, että muiden hyönteisten loisina elävät kultapistiäiset ovat vähentyneet merkittävästi Suomessa 1960-luvun jälkeen. Tutkimuksessa myös löydettiin tieteelle aiemmin tuntematon laji, jolle annettiin nimeksi pohjankultiainen.

Virtaa ja vihreyttä elävistä kokoelmista – Max Söderholmin lehtikuvia Luonnontieteellisen museon kahvilassa

30.11.2018

Max Söderholmin valokuvanäyttely esittelee Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneita ja niiden elävää kasvikokoelmaa Luonnontieteellisen museon kahvilassa 4.12.2018–3.2.2019. Vapaa pääsy!

Kuka di­gi­toi­si luon­non – 13 mil­joo­naa näy­tet­tä odot­taa ku­vaa­jaa

21.11.2018

Helsingin keskustassa lepäävät miljoonien eläinten, kasvien ja sienten jäänteet. Ne on kerätty yli 300 vuoden aikana, ja ilmastonmuutoksen ja lajikadon aikakaudella ne ovat tärkeämpiä kuin koskaan. Mutta miten yli 13 miljoonaa luonnontieteellistä näytettä siirretään kaapeista verkkoon?

Eurooppalaisten vesilintujen vuosittaiset talvehtimisalueet riippuvat talven ankaruudesta

19.11.2018

Uusi tutkimus osoittaa, että vesilintujen talvialueet siirtyvät leutoina talvina kohti koillista, kun taas kylmäpurkaukset työntävät lintuja lounaaseen. Telkkä ja muut sukeltajasorsat ovat siirtyneet noin viisi kilometriä vuodessa – mikä on kolme kertaa suomalaisia maalintuja nopeammin.

Luontokirjallisuutta sopuhintaan itselle tai lahjaksi

12.11.2018

Suomen rupijäkälät, Satakunnan kasvit, Vihreä Afrikka ja monet muut Luomuksen upeat kasvi- ja sienikirjat ovat nyt saatavilla alennushinnoin Kaisaniemen kasvihuoneilta ja verkosta. Tarjous voimassa 15.11.-31.12.2018.

Le­pa­kot voi­vat tor­jua tu­ho­hyön­teis­ten ai­heut­ta­mia va­hin­ko­ja

8.11.2018

Turun ja Helsingin yliopistojen tutkijat kartoittivat useimpien Suomen lepakoiden ruokavalion uudessa tutkimuksessaan. Lepakoiden ruokavalio sisälsi huomattavan määrän erilaisia selkärangattomia, mukaan lukien maassa liikkuvia kovakuoriaisia, sääskiä, hyttysiä ja ison määrän perhosia.

Luonnontieteellinen keskusmuseo juhlii kokoelmiensa 340-vuotissyntymäpäiviä

6.11.2018

Helsingin yliopiston Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS juhlii marraskuussa luonnontieteellisten kansalliskokoelmien 340-vuotissyntymäpäiviä. Yleisö pääsee juhlan kunniaksi maksutta Luonnontieteelliseen museoon isänpäivänä 11.11. ja kutsuvierasjuhla järjestetään 21.11.

Suo­je­lua­lu­eet aut­ta­vat lin­nus­toa so­peu­tu­maan il­mas­ton­muu­tok­seen

5.11.2018

Lämpenevä ilmasto työntää eliölajeja kohti napa-alueita ja vuorten huippuja. Tuore lintukantojen muutoksia selvittänyt suomalaistutkimus paljastaa, että luonnonsuojelualueet hidastavat lajien vetäytymistä kohti pohjoista.

Vuoden luontokuvat Luonnontieteellisessä museossa!

22.10.2018

38. kerran järjestetyn Vuoden Luontokuva -kilpailun voittajakuvaksi valittiin Taru Rantalan kissankellokuva ”iltakello”. Kissankello ja muut sarjavoittajat ovat nähtävillä maksutta Luonnontieteellisen museon kahvilassa 2.12. saakka. Tervetuloa ihastelemaan ja ihastumaan upeaan luontoon!

Eläinisät vauhdissa isänpäivänä Luonnontieteellisessä museossa

11.10.2018

Eläinkunnassa on isiä moneen lähtöön – löytyy suojelevia karateisiä, show-miehiä, ”synnyttäviä” isiä ja tunnollisia elättäjiä. Samaistu valloittaviin isähahmoihin Eläinisät vauhdissa -teemakierroksella!

Pages