Naturhistoriska centralmuseet

Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Tietoiskut Luonnontieteellisessä museossa kesällä 2018

29.5.2018

Lähde oppaan seurassa Afrikan yöhön tai mammuttien matkaan! Entä oliko Suomessa dinosauruksia? Luonnontieteellisessä museossa järjestetään 15.6.– 24.8. pääsylipun hintaan sisältyviä tietoiskuja keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tervetuloa!

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa kesällä 2018

17.5.2018

Koe uudistunut ulkopuutarha tai lähde aikamatkalle evoluutiopuun oksille! Oppaan vetämiä suomenkielisiä ja maksuttomia yleisökierroksia järjestetään Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 5.6.–23.8. viikoittain tiistaista torstaihin sekä joinain lauantaipäivinä.

Kumpulan kesä 2018

20.4.2018

Tervetuloa nauttimaan kesän aikana opastetuista kierroksista, Kahvila Kummun antimista, geologisten kokoelmien kiehtovista kivistä ja puutarhan rauhasta. Kesäopas on paikalla perjantaipäivinä 8.6., 6.7., 20.7., 3.8.

Met­sä­ta­lou­den suo­si­tuk­set epä­on­nis­tu­vat lii­to-ora­van suo­je­lus­sa

13.6.2018

Tuore tutkimus selvitti liito-oravan elinympäristövaatimukset ja vertasi niitä tällä vuosikymmenellä uudistetun metsälain vaatimuksiin. Päähavainto oli, ettei luonnonsuojelulaki pysty turvaamaan kovinkaan hyvin liito-oravan elinympäristöjä.

Pienet hiukkaset, globaalit vaikutukset – Radiohiili kertoo mustan hiilen alkuperän

11.6.2018

Helsingin yliopiston Kiihdytinlaboratorion ja Ajoituslaboratorion tekninen kehitystyö on tuottanut läpimurron hyvin pienten hiilinäytteiden alkuperämäärityksissä. Musta hiili koostuu äärimmäisen pienistä nokihiukkasista, joten kehitystyö on keskeinen osa ilmastonmuutostutkimusta.

Kurkista geologisiin kokoelmiin Kumpulassa

30.5.2018

Tutustu geologisten kokoelmien helmiin ja uutuutena Lieksan rautameteoriittiin Kumpulan kartanon historiallisessa kartanorakennuksessa. Kokoelmat ovat avoinna yleisölle 8.–9.6., 6.–7.7. ja 3.–4.8. klo 13–16.

Lieksan meteoriitti osaksi luonnontieteellisiä kansalliskokoelmia

29.5.2018

Pekka Vallimies on luovuttanut löytämänsä Lieksan rautameteoriitin Luomuksen ylläpitämiin geologisiin kansalliskokoelmiin. Yleisö pääsee ihailemaan ensimmäistä Suomesta löydettyä rautameteoriittia 8.–9.6., 6.–7.7. ja 3.–4.8. Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa.

Koe taianomaisen jättilumpeen kukinta 31.5. Kaisaniemessä!

28.5.2018

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan Lummehuoneen vetonaulan parananjättilumpeen (Victoria cruziana) kukinta on mahdollista nähdä ensimmäistä kertaa tänään, torstain ja perjantain välisenä iltana klo 21-24, vapaa pääsy! Kukkisvaraus - tilanneseuranta uutisessa!

Ihana Helsinki - tapahtuma Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa 24.–27.5.

9.5.2018

Olemme mukana Ihana Helsinki -tapahtumassa 24.–27.5.2018! Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa pääset oppaan johdolla pääsyliputtomalle aikamatkalle kukkakasvien kehityshistoriaan ja löydät kevään kauneimmat kukkijat. Puutarhaa kukittavat myös kierrettävän kukkateosnäyttelyn teokset.

Lämmin kevät ja alkukesä parantavat Pohjolan laululintujen pesintämenestystä

2.5.2018

Tuore suomalaiseen pitkäaikaisseurantaan perustuva tutkimus osoittaa, että pikkulintujen poikastuotto on korkeampaa lämpimien keväiden ja kesien jälkeen. Kylmä sää vähentää hyönteisravinnon määrää, heikentää mahdollisuutta pesiä toistamiseen saman kesän aikana ja altistaa poikaset kylmettymiselle.

Pages