Tiedotearkisto

Helsingin yliopiston rehtori on nimittänyt Aino Juslénin Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen johtajaksi vuodelle 2021. Luomuksen johtajana aiemmin toiminut Leif Schulman siirtyi Suomen ympäristökeskus SYKEN pääjohtajaksi vuoden vaihteessa.

UutisetTiedote

Luonnontieteellisen museon Suomen luontoa koskevaan näyttelyyn pääsee tutustumaan etänä 19.1.–19.2.2021 aikana.

Suomen luontoLuonnontieteellinen museo

Lutukka on kaikille kasveista kiinnostuneille tarkoitettu yleistajuinen, mutta vankan asiantunteva suomenkielinen lehti. Vuoden 2020 alussa sähköiseksi ja ilmaiseksi muuttuneen Lutukan toinen numero on nyt luettavissa!

Jälleen alkaa joulu kolkutella ovea ja vuosi kääntyä toiseen. Vaikka vuosi 2020 on ollut haasteita täynnä, on kuukausiin mahtunut myös iloa ja onnistumisia.

Helsingin yliopiston tutkijat löysivät Taitavuorilta Kenisasta putamaanin, joka saattaa kuulua tieteelle aiemmin tuntemattomaan lajiin.

luonto-uutinenTutkimusLuonnon seurantaEläintiede

Euroopan linnustonseuranta on tänään julkaissut Euroopan toisen pesimälintuatlaksen. Euroopassa pesii lähes 600 lintulajia. Edellisestä selvityksestä on ehtinyt kulua 30 vuotta, ja Euroopan linnusto on tänä aikana muuttunut huomattavasti.

UutisetSeurannatLajitietoEläintiede

”Cradle of Mankind” on projekti arvokkaiden fossiilinäytteiden tietojen digitoimiseksi.

TutkimusTiedeuutiset

Palmusalin parhaimmistoa  -tietoiskuilla tutustutaan Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneiden historiaan hauskojen tarinoiden siivittämänä. Tietoiskuja järjestetään viiikolla 24.–27.11.

Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon uudessa tutkimuksessa saat arvostella ihan luvan kanssa lintujen ulkonäköä. Kokeile verkkosovellusta ja kerro mitkä linnut ovat sinusta erityisen upeannäköisiä.

UutisetTutkimusEläintiede

Vuoden luontokuvat 2020 ovat esillä Luonnontieteellisen museon kahvilassa ti 20.10. – su 6.12. välisen ajan. Museokahvilaan on vapaa pääsy! Saavuthan paikalle terveenä ja oireettomana.

Luonnontieteellinen museo