Tiedotearkisto

Tuore tutkimus selvitti liito-oravan elinympäristövaatimukset ja vertasi niitä tällä vuosikymmenellä uudistetun metsälain vaatimuksiin. Päähavainto oli, ettei luonnonsuojelulaki pysty turvaamaan kovinkaan hyvin liito-oravan elinympäristöjä.

SeurannatTiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luonto

Helsingin yliopiston Kiihdytinlaboratorion ja Ajoituslaboratorion tekninen kehitystyö on tuottanut läpimurron hyvin pienten hiilinäytteiden alkuperämäärityksissä.

TiedeuutisetTiedoteAjoitukset ja isotoopit

Tutustu geologisten kokoelmien helmiin ja uutuutena Lieksan rautameteoriittiin Kumpulan kartanon historiallisessa kartanorakennuksessa. Kokoelmat ovat avoinna yleisölle 8.–9.6., 6.–7.7. ja 3.–4.8. klo 13–16.

UutisetKumpulan puutarhaGeologia ja paleontologia

Pekka Vallimies on luovuttanut löytämänsä Lieksan rautameteoriitin Luomuksen ylläpitämiin geologisiin kansalliskokoelmiin. Yleisö pääsee ihailemaan ensimmäistä Suomesta löydettyä rautameteoriittia 8.–9.6., 6.–7.7.

TiedeuutisetTiedoteKumpulan puutarhaGeologia ja paleontologia

Lähde oppaan seurassa Afrikan yöhön tai mammuttien matkaan! Entä oliko Suomessa dinosauruksia? Luonnontieteellisessä museossa järjestetään 15.6.– 24.8. pääsylipun hintaan sisältyviä tietoiskuja keskiviikkoisin ja perjantaisin. Tervetuloa!

TiedoteLuonnontieteellinen museoOpastus

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan Lummehuoneen vetonaulan parananjättilumpeen (Victoria cruziana) kukinta on mahdollista nähdä ensimmäistä kertaa tänään, torstain ja perjantain välisenä iltana klo 21-24, vapaa pääsy!

UutisetKasvitieteellinen puutarhaTiedoteKaisaniemen puutarha

Koe uudistunut ulkopuutarha tai lähde aikamatkalle evoluutiopuun oksille! Oppaan vetämiä suomenkielisiä ja maksuttomia yleisökierroksia järjestetään Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 5.6.–23.8.

Kasvitieteellinen puutarhaKaisaniemen puutarhaOpastus

Olemme mukana Ihana Helsinki -tapahtumassa 24.–27.5.2018! Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa pääset oppaan johdolla pääsyliputtomalle aikamatkalle kukkakasvien kehityshistoriaan ja löydät kevään kauneimmat kukkijat.

UutisetKasvitieteellinen puutarhaTiedoteKaisaniemen puutarha

Tuore suomalaiseen pitkäaikaisseurantaan perustuva tutkimus osoittaa, että pikkulintujen poikastuotto on korkeampaa lämpimien keväiden ja kesien jälkeen.

TiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seuranta

Kuinka kauniisti kimaltaakaan kitiini ja säihkyvät verkkosilmät! Montako jalkaa, silmää ja siipeä näet?  Tarkenna katseesi Luonnontieteellisen museon lauantaityöpajassa 19.5. klo 10.30–15.30 monimuotoisiin hyönteisiin.

TiedoteLuonnontieteellinen museo