Tiedotearkisto

Lähiluontokohteet, Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteelliset puutarhat ovat maksuttomia Suomen luonnon päivän kunniaksi. Viihdy opastetuilla kierroksilla, uppoudu luontoaiheisen kirjallisuuden pariin tai hurmaannu taiteesta ja tieteestä.

tapahtumaKasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaMineraalikabinetti

Haminassa ja Kotkassa liikkunut mursu tulee konservoituna esille Luonnontieteellisen keskusmuseon yleisönäyttelyyn. Mursusta saatujen DNA- ja muiden näytteiden avulla tiedetään pian lisää mursun taustasta ja elinympäristöstä.

UutisetTutkimusYleistäTiedeuutisetLajitietoLuonnontieteellinen museoEläintiede

Vuonna 2022 Tvärminnen eläintieteellinen asema täyttää 120 vuotta.

tapahtumaTiedeuutisetTiedoteLuonnontieteellinen museoLuonnon seurantaEläintiede

Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon kasvitieteen yksikkö on julkaissut uuden version kasviatlaksesta. Uutena ominaisuutena on vertailu 500 yleisimmän kasvilajin levinneisyyden eroista ajanjaksojen 1958-1999 ja 2000-2020 välillä.

Koko kesän kestävien näyttelyiden ja opastusten lisäksi Luomuksen kolmessa kohteessa riittää vipinää.

UutisettapahtumaYleistäKasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaLuonnontieteellinen museoMineraalikabinettiPuutarhaOpastus

Elämme kasvien planeetalla - mitä tämä tarkoittaa? Tervetuloa ottamaan selvää Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesäopastuksille tiistaista perjantaihin 26.7.–19.8.

Nautelankosken museossa Liedossa avataan kesäkuussa kansainvälinen taidenäyttely Shadow Fliers - Varjojen lentäjät. Mukana näyttelyn toteutuksessa Luomuksen akatemiatutkija Thomas Lilleyn.

YleistäTiedote

Avoin taiteilijahaku käynnissä! Kiinnostavatko taiteen ja tieteen yhdistäminen? Hakuaika 16.6. asti.

Kasvitieteellinen puutarhaKaisaniemen puutarha

Suomen neljäs lintuatlas on käynnissä. Lintuatlas on pesimälinnuston selvitys. Siihen voi osallistua ilmoittamalla pesintään viittaavat lintuhavainnot vaikkapa kotipihalta tai mökiltä.

TiedoteLajitieto

Avoin taidekoulu järjestää Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa työpajoja ikäihmisille kesällä 2022 14.6., 21.6., 17.8. ja 23.8. klo 15–17. Työpajat sisältävät maalausta ja meditaatiota.

tapahtumaKasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaPuutarha