Tiedotearkisto - 2014

Luonnontieteellinen museo on avoinna toukokuun loppuun saakka tiistaista perjantaihin klo 9–16, viikonloppuisin 10–16.

TiedoteUutiset

Kuvittaja Meria Palinin vetämät Luonnontieteellisen museon suositut piirustuspajat jatkuvat jälleen keväällä. Ensi lauantaina ja sunnuntaina (14. ja 15.2.) ollaan eläinten jäljillä. Tervetuloa piirtämään!

UutisetLuonnontieteellinen museo

Suomen sepelkyyhkyt ovat muuttaneet kaupunkeihin etenkin viimeisen kymmenen vuoden aikana.

TiedeuutisetTiedoteUutiset

Helsingin yliopiston tutkijaryhmä on selvittänyt, että villisikoja on ollut Suomessa jo kivikaudella. Arkeologisten luulöytöjen perusteella villisikoja on elänyt maassamme ainakin noin 8800–7900 vuotta sitten.

Luut kertovatTutkimusUutisetAjoitukset ja isotoopit

Helsingin yliopiston fysiikan laitoksen materiaalifysiikan osaston TAMIA-hiukkaskiihdytintä käytetään materiaalifysiikan sovelluksissa kuten pintojen karakterisointiin, säteilyvaurioiden tutkimukseen, materiaalin muuttamiseen säteilytyksellä ja näytt

TiedeuutisetTiedoteUutisetAjoitukset ja isotoopit

Helsingin kaduilla liikkui tiistaiyönä todellinen erikoiskuljetus: noin 4,5 miljardia vuotta vanha meteoriitti kuljetettiin uuteen osoitteeseen HKL:n uudella raitiovaunulla Articilla.

Kumpulan puutarhaMineraalikabinetti

Norppa on elänyt Itämeressä yhtäjaksoisesti yli 10 000 vuotta, selviää juuri julkaistusta tutkimuksesta. Samalla se on selvinnyt yhdestä lämpökaudesta.

TiedoteTutkimusUutiset

Milestone -etapit työpaketeista C.6 increasing population size of threatened plant species ja C.7 Assisted migration of threatened plant species

Escape

Oletko uneton? Käytkö hitaalla tai kaipaatko sinistä? Onko koti hakusessa, entä etsittekö treffipaikkaa? Vai haluttaisiko vain hieman päteä?

UutisetLuonnontieteellinen museo

Suomen kärpästen ja sääskien tuore lajiluettelo kertoo, että kaksisiipislajeja tunnetaan maastamme nykyään 40 prosenttia enemmän kuin 35 vuotta takaperin. Listaan on ilmaantunut 2000 uutta lajia sitten vuoden 1980!

TiedeuutisetUutisetluonto-uutinenLuonnon seurantaEläintiede