Tiedotearkisto - 2015

Tuore tutkimus paljastaa, että Suomen lintujen populaatiot eivät siirry yhtä nopeasti kuin ilmasto-olojen muutoksen perusteella voisi olettaa.

UutisetTiedoteLajitietoLuonnontieteellinen museoEläintiede

Kun Kilpisjärvellä kesällä 2014 kevyen valopaikanninrepun selkäänsä saanut vesipääsky palasi kotilammelleen, paikantimen tiedot paljastivat sen lentäneen talveksi Kaspianmeren kautta Somalian rannikolle.

TiedoteLajitietoLuonnontieteellinen museoEläintiede

Helsingin yliopiston hyönteistutkijoiden tunnistama hyönteisfossiili on paljastunut poikkeuksellisen kiinnostavaksi.

UutisetTiedeuutisetLajitietoEläintiede

Monien metsälintujen pesimäkannat ovat pienentyneet merkittävästi viimeisen 30 vuoden aikana Etelä- ja Keski-Suomessa. Lintujen väheneminen näkyy etenkin tarkastelujakson viimeisen 15 vuoden aikana.

UutisetTiedeuutisetTiedoteLajitieto

Luomuksen uusi ja pysyvä näyttely vie kävijän miljardien vuosien aikamatkalle.

UutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Ilmasto muuttuu nyt ja se muuttuu nopeasti. Kotimaiset lajimme linnuista kasveihin reagoivat, ja uusia tulokkaita saapuu nopeammin kuin vuosituhansiin.

UutisetTiedeuutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Kanahaukan pesimismenestys paranee, jos sen reviirillä on enemmän vanhaa kuusimetsää ja vähemmän nuorta metsää, todetaan Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen ja Luonnonvarakeskuksen (Luke) julkaisussa.

UutisetSeurannatTiedoteLajitieto

Uusi yhteiseurooppalainen tutkimus kertoo ilmastonmuutoksen vaikuttavan lintuihin. Poikkeuksellisen laaja aineisto koostuu yli 50 000 lintuharrastajan ympäri Eurooppaa keräämästä aineistosta lähes kahden vuosikymmenen ajalta.

UutisetSeurannatTiedeuutisetTiedoteLajitieto

Vuoden 2015 luontokuvat on ripustettu Luonnontieteelliseen museoon.

UutisetTiedoteSuomen luontoLuonnontieteellinen museo

Turun saaristossa Jurmon lintuasemalla rengastettu merisirri on tavattu Norjan Huippuvuorilla Pohjoisella jäämerellä.

UutisetRengaslöydötSeurannatTiedoteLajitieto