Tiedotearkisto - 2020

Joka kevät pelloilla tuhoutuu maanmuokkaustoimien seurauksena suuri joukko lintujen pesiä. Helsingin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa, että muuten vaikeasti löydettävät pesät voidaan paikantaa droonien ja tekoälyn avulla.

UutisetTutkimusLajitieto

Oletko hiipivä tiikeri vai kiitävä gepardi? Luonnontieteellisen museon kesätietoiskuilla sipsutellaan isojen kissojen maailmaan. Tietoiskuja järjestetään 4.–14.8. ti–pe klo 11, 13 ja 15.

Luonnontieteellinen museo

Lähde oppaan matkassa kasvitieteen ja kasvien kiehtovaan maailmaan! Yleisökierroksia Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 1.7.–13.8. ti–to ja muutamana lauantaipäivänä.

Kaisaniemen puutarha

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesäkausi käynnistyi kesän ollessa jo kukkeimmillaan 2.6. koronakevään viivästettyä puutarhan porttien avaamista kuukaudella.

TiedoteKumpulan puutarha

Tuore lajilöytö kertoo uusien hyönteislajien levittäytymisestä pohjoiseen. Nyt löydetty laji on jo kolmastoista maastamme vuosituhannen vaihteen jälkeen havaittu uusi mehiläislaji.

UutisetLajitietoKumpulan puutarha

Lutukka on kaikille kasveista kiinnostuneille tarkoitettu yleistajuinen, mutta vankan asiantunteva suomenkielinen lehti. Vuoden 2020 alussa sähköiseksi ja ilmaiseksi muuttuneen Lutukan ensimmäinen numero on nyt luettavissa!

UutisetKasvitieteellinen puutarhaLajitietoKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarha

Luomuksen geologiset kokoelmat avautuvat yleisölle kesän ajaksi. Fossiilit, kiehtovat kivet ja meteoriitit ottavat vieraita vastaan 10.6.–21.8.2020 keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–17 Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartanorakennuksessa.

Kumpulan puutarha

Helsingin yliopisto ja Luke selvittävät yhteistutkimuksen avulla ihmisten ajatuksia ja näkemyksiä lepakoista koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa Suomessa.

TutkimusLajitietoLuonnon seuranta

Lajitiedon sujuva jakaminen parantaa edellytyksiä huomioida luonnon monimuotoisuutta suunnittelussa ja päätöksenteossa. Valtionhallinnon organisaatiot jakavat jatkossa lajitietonsa Suomen Lajitietokeskuksen kautta.

UutisetLajitieto

Flooran päivä on ylioppilaiden keväinen juhlapäivä, mutta myös täydellinen ajankohta kasvien monimuotoisuuden ja kauneuden ihasteluun. Tutustu Pohjolan kasveihin Pinkka -verkko-oppimisympäristössä.

UutisetLajitietoKasvi- ja sienitiede