Tiedotearkisto - 2021

Päiväys

Minkälainen on koulumaailma tulevaisuudessa? Minkälaisia eväitä koulun tulisi antaa tulevaisuutta varten? Mikä kulttuurissamme on säilyttämisen arvoista, tulevaisuuden perintöä?  Tule mukaan 7.6.2021 klo 12–15.

Tervetuloa mukaan kesän jännittävimmälle leirille, jossa yhdistyy seikkailutaide ja luonnontiede! Päiväleiri järjestetään ti–to 3.8.–​5.8.2021 klo 10–15.

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarha

Luomus työskentelee luonnon monimuotoisuuden ja luonnonsuojelun asiantuntijana, luonnontieteellisten kokoelmien ylläpitäjänä sekä ympäristökasvattajana.

Tutkijat ovat löytäneet neljä tieteelle uutta tyynyjäkälälajia Kaakkois-Kenian Taitavuorten sademetsistä. Jäkälälajeista osa voi olla sellaisia, joita ei löydy mistään muualta. Alueella saattaa olla lisääkin tuntemattomia jäkäliä.

Koronavuosi koetteli Luomusta, mikä näkyi kävijämäärien hiipumisena. Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteellisten puutarhojen ulkopuutarhat kuitenkin houkuttelivat runsaasti kävijöitä kasvien pariin, ja Kumpulan puutarhassa tehtiin jopa kävijäennätys.

Talvilomalla ihmetellään mammutin elämää live-kuvitetun tarinan avulla sekä rakennetaan kartonkinen mammuttipäähine, jonka avulla leikki voi alkaa. Tallenne etätyöpajasta on katsottavissa koko talviloman ajan viikoilla 9-10.

tapahtumaYleistäLuonnontieteellinen museo

Suomen luontoa koskevaan näyttelyyn pääsee tutustumaan oppaan johdolla etänä aina tiistasta torstaihin 2.3.–25.3.2021. Tervetuloa etäopastukselle!

Luomuksen Luonnontieteellisen museon näyttelysaleihin pääsee nyt ensimmäistä kertaa kiertämään virtuaalisesti. Tervetuloa kierrokselle Muutosta ilmassa -näyttelyyn!

Luonnontieteellinen museo

Hankalasti tunnistettavien kesijäkälien sukulaisuussuhteet laitettiin kymmenkunta vuotta kerätyn aineiston ja DNA-tutkimuksen avulla uusiksi.

Uusi kansalaistiedehanke opettaa tietokoneelle lintuharrastajien osaamisen lintujen äänten tunnistuksessa.

UutisetTiedeuutisetLajitieto