Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesän avaa biologian opiskelijoiden järjestämä lasten Vappushokkelo -tapahtuma 1.5.

UutisetKasvitieteellinen puutarhaTiedoteKumpulan puutarhaGeologia ja paleontologia

Tutkijoilla on näyttöä siitä, että lehtopöllön värillä on merkitystä yksilön selviämiseen ankarista talvista. Nyt on käynnistetty tutkimus, joka pyrkii tarkentamaan tietoa. Myös sinulla on mahdollisuus osallistua!

SeurannatTiedoteKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museoEläintiede

Nyt on käsillä lintujen kiireisin muuttoaika ja on syytä tähyillä taivaalle. Luonnontieteellisen museon lauantaityöpajassa 28.4.

UutisetLuonnontieteellinen museo

Lajit ovat elämän perusyksiköitä, joiden luotettava nimeäminen ja määrittäminen on ratkaisevan tärkeää luonnon monimuotoisuutta tarkasteleville ja suojeleville tutkijoille ja päätöksentekijöille.

TutkimusTiedeuutisetTiedoteLajitietoKasvi- ja sienitiede

Helsingin yliopistoon kuuluvan Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen tuore tutkimustulos voi selittää suuriin magmapurkauksiin liittyvien havaintojen ristiriitaisuuksia.

TutkimusTiedeuutisetTiedoteGeologia ja paleontologia

Tuore Seurantauutiset 2018 tarjoaa kattauksen tutkimuksiin, joiden teon vapaaehtoiset harrastajat ovat mahdollistaneet, kertoo huimasta lintujen rengastusvuodesta 2017 ja siitä, miten havainnot halutaan mahdollisimman laajasti iloksi ja hyötykäyttöön

UutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seuranta

Luonnontieteelliset kansalliskokoelmat esittäytyvät vuoden 2018 aikana Luonnontieteellisen museon kahvilanäyttelyissä. Ensimmäisen valokuvanäyttelyn valokeilassa ovat kovakuoriaiset. Tervetuloa!

UutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Tutkijat selvittivät Iin Haminan hautausmaalle 1400-1600-luvuilla haudattujen vainajien ruokavaliota. Ruokavalioon päästiin kiinni mittaamalla luiden isotooppikoostumuksia.

TiedeuutisetTiedoteSuomen luontoAjoitukset ja isotoopit

Huoltotöiden vuoksi Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat suljettuina 12.–30.3.2018. Ulkopuutarha on kuitenkin avoinna päivittäin klo 9–20.

YleistäKasvitieteellinen puutarhaKaisaniemen puutarha

Lintulaskijat eivät laske pelkästään lintuja: nisäkäs- ja puiden siemensatoseuranta on myös tärkeää!

Aleksi Lehikoinen