Olemme mukana Ihana Helsinki -tapahtumassa! Ihana Helsinki kukittaa Helsingin 23.–26.5.2019. Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa pääset sukeltamaan oppaan johdolla kukkien maailmaan pintaa syvemmälle.

Kasvitieteellinen puutarhaKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarha

Euroopan unionin maatalouden ympäristötuilla pyritään parantamaan luonnon monimuotoisuutta maatalousympäristössä. Tuore suomalaistutkimus osoittaa, että ympäristötuista vain luomueläintilojen läheisyys kasvatti lintumääriä.

UutisetTutkimusTiedeuutisetEläintiede

Metsissä pesivät haukat ovat jatkuvasti vähentyneet. Niiden pesiä menetetään hakkuissa, jos pesäpaikkaa ei tunneta. Siksi haukanpesien sijainnit on nyt jaettu metsänomistajien käyttöön Metsään.fi-palvelussa.

TutkimusTiedoteLajitieto

Kazakstanista on havaittu kaksi tieteelle uutta perhoslajia, jotka kuuluvat aiemmin tuntemattomaan sukuun ja heimoon. Uuden perhosheimon löytäminen on poikkeuksellista.

UutisetTiedeuutisetLajitietoEläintiede

Vesilintulaskentojen päätavoitteena on seurata pesimäkantojen muutoksia ja selvittää sorsien vuotuinen lisääntymistulos erityyppisillä vesillä ja eri puolilla Suomea. Laskennat tehdään vapaaehtoisvoimin.

SeurannatTiedote

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kymmenes kesäkausi alkaa vauhdikkaasti 1.5. Vappushokkelo-tapahtumalla!

Kasvitieteellinen puutarhaTiedoteKumpulan puutarha

Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon johtama tutkimusryhmä tutkii lepakoiden ruokavaliota ja lisääntymiskäyttäytymistä. Tutkijat pyytävät yleisön apua näytteiden keräämisessä ja yhdyskuntien etsinnässä.

UutisetTutkimusLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede

Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen yleisökohteissa – Luonnontieteellisessä museossa ja kahdessa kasvitieteellisessä puutarhassa – vieraili viime vuonna kaikkiaan 266 000 eri-ikäistä luonnon ystävää.

UutisetYleistäLuonnontieteellinen museo

Uutiset hyönteisten vähenemisestä huolestuttavat monia. Asiantuntijat kertovat, mitä hyönteisten hyväksi voi tehdä.

Uutisetluonto-uutinenLajitietoEläintiede

Suomen lajien uhanalaisuus on arvioitu viidettä kertaa. Suomen lajien Punainen kirja sisältää arvion lähes 22 500 lajin uhanalaisuudesta.

UutisetTutkimusKasvitieteellinen puutarhaTiedoteLajitietoLuonnontieteellinen museoLuonnon seuranta