Huoltotöiden vuoksi Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat suljettuina 18.–22.3.2019. Ulkopuutarha on kuitenkin avoinna päivittäin klo 9–20. Huoltotöiden ohella parananjättilumme istutetaan lummehuoneen altaaseen viikon aikana.

Kasvitieteellinen puutarha

Suomen lajien uhanalaisuus on arvioitu viidettä kertaa. Suomen lajien Punainen kirja sisältää arvion lähes 22 500 lajin uhanalaisuudesta.

UutisetTutkimusKasvitieteellinen puutarhaTiedoteLajitietoLuonnontieteellinen museoLuonnon seuranta

Suomen vanhin maakotka on havaittu tammikuun lopulla Pohjois-Savossa. 34-vuotias kotka on todennäköisesti myös Euroopan vanhin yksilö, selviää rengastustoimiston kirjanpidosta. Rengastus on tärkeä osa lintujen tutkimusta ja suojelua.

UutisetTutkimusRengaslöydötTiedote

Tuore tutkimus paljastaa, että lintujen kevätmuutto on aikaistunut huomattavasti ilmastonmuutoksen vaikutuksesta Euroopassa ja Kanadassa.

UutisetTutkimusRengaslöydötSeurannatTiedote

Suomen Lajitietokeskus on julkaissut ensimmäistä kertaa Suomen eliölajien luettelon.

UutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiedeKasvi- ja sienitiede

Minkälaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella on työkenttäänne ja mitä organisaationne tarvitsee menestyäkseen muuttuvassa maailmassa?

UutisetTiedoteLuonnontieteellinen museo

Helsingin keskustassa lepäävät miljoonien eläinten, kasvien ja sienten jäänteet. Ne on kerätty yli 300 vuoden aikana, ja ilmastonmuutoksen ja lajikadon aikakaudella ne ovat tärkeämpiä kuin koskaan.

UutisetYleistäTiedoteLajitietoKumpulan puutarhaKaisaniemen puutarhaLuonnontieteellinen museoLuonnon seurantaEläintiedeKasvi- ja sienitiede

Uusi tutkimus osoittaa, että vesilintujen talvialueet siirtyvät leutoina talvina kohti koillista, kun taas kylmäpurkaukset työntävät lintuja lounaaseen.

TiedeuutisetTiedoteLajitietoSuomen luontoLuonnon seurantaEläintiede

Suomen rupijäkälät, Satakunnan kasvit, Vihreä Afrikka ja monet muut Luomuksen upeat kasvi- ja sienikirjat ovat nyt saatavilla alennushinnoin Kaisaniemen kasvihuoneilta ja verkosta. Tarjous voimassa 15.11.-31.12.2018.

Kasvitieteellinen puutarhaKaisaniemen puutarha

Jos vastaava tapahtuisi nyt, se johtaisi dramaattisiin seurauksiin, kuten nykyaikaisten navigaatio- ja viestintäsatelliittien vaurioihin ja astronauttien kuolemiin avaruudessa.

TutkimusTiedeuutisetTiedoteKumpulan puutarhaAjoitukset ja isotoopit