LUOMUS

Luonnontieteellinen keskusmuseo

Jukan nokka osoittaa Afrikkaan

30.9.2010

Satelliitti-sääksi Jukka suuntasi 22. syyskuuta kohti Afrikkaa. Luonnontieteellisen keskusmuseon, Sääksisäätiön ja UPM:n yhteishankkeena seuraama tutkimussääksi aloitti syysmuuttonsa kotireviiriltään syyskuun loppupuolella, ja neljän päivän kuluttua viestejä saatiin Puolasta.

Ensimmäisenä päivänä Jukka lensi Latviaan eteläosiin saakka, 546 kilometrin päähän Mallasveden kotiseudulta. Seuraavien päivien aikana matka on taittunut pienemmissä erissä. Seuraavia paikannuksia odotellaan loppuviikosta.

Jukka lentää nyt toista kertaa etelään lähetin selässään, sen muuttoahan seurattiin jo syksyllä 2009 ja keväällä 2010. Tutkijat odottavatkin mielenkiinnolla kuluvaa syysmuuttoa. Poikkeaako sääksi edellisvuoden reitiltään tai aikatauluttaako se matkantekonsa toisin?

Jukan kesä

Satelliittisääksen kesä kului pesimäreviirillä ja läheisillä saalistusvesillä. Pyörähtipä Jukka elokuun alussa yöpymässä yhden yön Tampereellakin – yli 30 km pesältään!

Lintu viipyi pesimäreviirillään 160 vuorokautta, paikannuksia saatiin yhteensä 1 476. Keväällä kotipiiriin saavuttuaan Jukka vieraili Pohtiolammen Sääksikeskuksessa, mutta jäitten lähdettyä se lensi 20 kilometrin päähän lohiapajille vain muutaman kerran.

Satelliittisääksiprojekti

Satelliittisääksiprojektia toteuttavat yhteistyössä Luonnontieteellinen keskusmuseo, Sääksisäätiö ja UPM. Hankkeen tieteellisenä johtajan toimii professori Pertti Saurola.

Yhteistyö Sääksisäätiön kanssa on osa UPM:n monimuotoisuusohjelmaa. Sääksisäätiön työsarkaan kuuluu seuranta ja sääksen suojelun edistäminen Suomessa. UPM on laatinut ohjeiston metsien käsittelystä sääksen pesimisalueilla yhteistyössä säätiön kanssa. Sääksen tekopesäverkostoa kehitetään rakentamalla uusia pesiä sopiville kohteille. Suuri osa maamme sääksistä joutuu nykyään tekemään pesänsä ihmisen rakentamille alustoille.

Tallentamalla pesimäpaikat paikkatietojärjestelmään laji voidaan myös ottaa huomioon metsäsuunnitellussa ja metsien käsittelyssä. Tutkimuksessa karttuvaa lajitietoa voidaan hyödyntää lajin suojelutyössä.

Lisätietoja:

Luonnontieteellisen keskusmuseon sääksi-sivusto: