Suomalainen mehiläishaukka satelliittiseurannassa

15.9.2010

Mehiläishaukka liittyi tänä kesänä niiden suomalaislintujen joukkoon, joiden elämää selvitetään satelliittilähettimen avulla. Aiemmin uutta tietoa lajinsa käyttäytymisestä ovat mm. tuoneet kalasääsket ja merikotkat. Epävirallista ennätystä kantaa edelleen sääksinaaras Mirja, jonka muuttomatkoja seurattiin jännityksellä lähes neljän vuoden ajan!

Uusi luku suomalaisen lintutieteen historiaan kirjoitettiin Kokemäellä 9.8.2010, kun rengastajat Jouko Kivelä ja Risto Vilen asensivat pesivälle mehiläishaukkakoiraalle satelliittilähettimen. Koiras nimettiin Lasseksi.

Suomalaisia mehiläishaukkoja ei ole aiemmin seurattu satelliittilähettimien avulla, vaan tiedot lajin muuttokäyttäytymisestä perustuvat rengaslöytöihin. Niiden mukaan maamme mehiläishaukat talvehtivat trooppisessa Afrikassa. Muuttoreittejä ei tunneta tarkoin, mutta ainakin osa vanhoista linnuista muuttanee Välimeren itäpuolelta kun taas pääosa nuorista linnuista lentää talvehtimisalueilleen suoraan Välimeren yli mm. Italian ja Maltan kohdalta. Lähettimen tarkoituksena onkin selvittää Lassen muuttoreitti ja talvehtimisalue. Muuttomatka on täynnä vaaroja, ja osa joukosta päätyy vuosittain pyssymiesten uhreiksi.

Lasse antoi heti uutta tietoa pesivien mehiläishaukkojen saalistusalueen laajuudesta, sillä 19. elokuuta se paikannettiin saalistamassa yllättävän kaukana pesältään: ensin yhdeksän ja hetkeä myöhemmin peräti 20 kilometrin päässä.

Elokuun 24. päivän Lasse vietti kuitenkin taas pesänsä lähitienoolla, missä sillä oli ruokittavanaan kaksi lentokykyistä poikasta. Pian tuon jälkeen säät kylmenivät ja muuttuivat epävakaisiksi – oli odotettavissa, että Lasse lähtisi pian syysmuutolle.

Seuraavat paikannukset tulivat sunnuntaiaamuna 29. elokuuta. Tuolloin selvisi, että Lassen pitkä ja vaarallinen muuttomatka oli alkanut: aamun aikana saatiin neljä paikannusta Liettuan eteläosista läheltä Puolan ja Valko-Venäjän rajaa.

Aamuyöllä 3.9. Lasse paikannettiin Länsi-Ukrainaan. Sunnuntai-iltapäivällä 12.9. Lassesta saatiin kaksi epätarkkaa paikannusta Etelä-Italiasta, missä se oli matkalla kohti Sisiliaa ja Afrikkaa. Vajaan kolmen viikon aikana Lasse on lentänyt kotimetsästään yli 2500 km.

Suomessa pesii noin 3000–4000 mehiläishaukkaparia. Valtakunnallisen petolintuseurannan mukaan laji on voimakkaasti taantunut viime vuosina. Kotimaassamme mehiläishaukkojen suurin uhka on pesämetsien hakkuut ja sitä kautta kilpailu pesäpaikoista muiden petolintujen kanssa. Ulkomailla mehiläishaukkoja ammutaan muuttomatkoilla etenkin Välimeren alueella. Mehiläishaukat käyttävät ravinnokseen lähes yksinomaan ampiaisia ja kimalaisia ja ruokkivat poikasiaan niiden toukilla.

Lisätiedot:
Yli-intendentti Jari Valkama
Eläinmuseo
p. 050-5820572

Rengastaja Jouko Kivelä
p. 0400-723013

Kuva: Jouko Kivelä

Kuva Lasse-mehiläishaukasta median käyttöön: www.luomus.fi/info/media/kuvia/elainmuseo/pernis

Tiedeuutiset