Suomessa rengastettu tilhi löytyi Islannista

20.11.2012

Suomessa rengastettu tilhinaaras teki historiaa. Se oli ensimmäinen ulkomailla rengastettu tilhi, joka saarivaltakunnasta on löydetty. Tänä vuonna syntyneen naarastilhen kohtalo oli kova: se törmäsi Islannissa ikkunaan ja menetti henkensä.

Roni Väisänen rengasti epäonnisen tilhen Tankarin lintuasemalla Kokkolassa 8. lokakuuta. Kauas länteen matkanneen linnun matka päättyi 7. marraskuuta Islannin läntisimpään kärkeen Ólafsvíkiin, kun lintu törmäsi kohtalokkain seurauksin ikkunaan. Matkaa tilhelle kertyi noin 2200 kilometriä.

Islannin luonnonhistoriallisen instituutin biologin Svenja Auhagen mukaan kyseessä on ensimmäinen kerta, kun ulkomailla rengastettu tilhi on tavattu saarivaltakunnasta. Tilhiä vaeltaa vuosittain Islantiin joitain kymmeniä yksilöitä. Voimakkaina vaellusvuosina määrät lasketaan sadoissa. Viime vuosina havaintojen määrät ovat olleet runsaita ja viime vuonna tilhi pesi todistetusti ensimmäistä kertaa saarella ainakin kahden parin voimin.

Tilhien liikkeet edelleen epäselviä

Suomessa on vuosina 1974–2012 rengastettu lähes 70 000 tilheä, valtaosa niistä 2000-luvulla rengastajien innostuttua selvittämään lajin liikkumisen ja leviämisen saloja. Vaikka näistä pihlajanmarjoille persoista linnuista on kertynyt liki 350 löytöä ulkomailta, on lajin liikehdinnän ymmärtäminen erittäin haastavaa.

Suomessa syysvaelluksella rengastettuja yksilöitä on tavattu talvehtimassa lähinaapurimaittemme lisäksi muun muassa Brittein saarilla, Ranskassa, Saksassa, Italiassa, Kreikassa, Turkissa, Ukrainassa ja Kazakstanissa.

Hulppeaa 4387 kilometrin matkaennätystä pitää hallussaan Rovaniemellä helmikuussa 2003 rengastettu koiras, joka tavattiin samana vuonna joulun alla Etelä-Siperiasta läheltä Irkutskin kaupunkia.

Suomalaiset linnut päätyvät Islantiin ilmeisen sattumanvaraisesti. Suomen yli 10 miljoonasta rengastetusta linnusta on tässä mainitun tilhen lisäksi tavattu vain kaksi yksilöä: pajulintu vuonna 1967 ja lapintiira 1980. Tiedot linnuista löytyvät Helsingin yliopiston alaisesta Luomuksesta, jossa sijaitsee suomalaista rengastusta koordinoiva Rengastustoimisto.

Lisätietoa:
FT Markus Piha
Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS
09 191 28626