Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Ihana Helsinki - tapahtuma Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa 24.–27.5.

9.5.2018

Olemme mukana Ihana Helsinki -tapahtumassa 24.–27.5.2018! Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa pääset oppaan johdolla pääsyliputtomalle aikamatkalle kukkakasvien kehityshistoriaan ja löydät kevään kauneimmat kukkijat. Puutarhaa kukittavat myös kierrettävän kukkateosnäyttelyn teokset.

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa kesällä 2018

17.5.2018

Koe uudistunut ulkopuutarha tai lähde aikamatkalle evoluutiopuun oksille! Oppaan vetämiä suomenkielisiä,  maksuttomia yleisökierroksia järjestetään kesällä 2018 Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 5.6.-23.8. viikoittain tiistaista torstaihin sekä joinain lauantaipäivinä.

Lämmin kevät ja alkukesä parantavat Pohjolan laululintujen pesintämenestystä

2.5.2018

Tuore suomalaiseen pitkäaikaisseurantaan perustuva tutkimus osoittaa, että pikkulintujen poikastuotto on korkeampaa lämpimien keväiden ja kesien jälkeen. Kylmä sää vähentää hyönteisravinnon määrää, heikentää mahdollisuutta pesiä toistamiseen saman kesän aikana ja altistaa poikaset kylmettymiselle.

Häkellyttävät hyönteiset -työpaja 19.5. Luonnontieteellisessä museossa

26.4.2018

Kuinka kauniisti kimaltaakaan kitiini ja säihkyvät verkkosilmät! Montako jalkaa, silmää ja siipeä näet?  Tarkenna katseesi Luonnontieteellisen museon lauantaityöpajassa 19.5. klo 10.30–15.30 monimuotoisiin hyönteisiin.

Miten pääsen rengastajaksi? – esittelyssä peruslintutentti

25.4.2018

Rengastus on kiehtovaa, ja moni lintuharrastaja lienee joskus pohtinut, olisiko minusta rengastajaksi. Tutustu peruslintutenttiin, joka kuuluu ensiaskeleisiin matkalla rengastajaksi.

Anna Äidille puutarha!

23.4.2018

Äitienpäivän kunniaksi sunnuntaina 13.5. Luomus tarjoaa äideille ilmaisen sisäänpääsyn keväiseen Kumpulan kasvitieteelliseen puutarhaan ja geologisiin kokoelmiin! Poikkea myös kahvilassa!

Kumpulan puutarha

Kumpulan kesä 2018

20.4.2018

Tervetuloa nauttimaan kesän aikana opastetuista kierroksista, Kahvila Kummun antimista, geologisten kokoelmien kiehtovista kivistä ja puutarhan rauhasta. Puutarha on avoinna yleisölle 2.5.-30.9.2018.

Voit osallistua pöllötutkimukseen katsomalla kuvia!

17.4.2018

Tutkijoilla on näyttöä siitä, että lehtopöllön värillä on merkitystä yksilön selviämiseen ankarista talvista. Nyt on käynnistetty tutkimus, joka pyrkii tarkentamaan tietoa. Myös sinulla on mahdollisuus osallistua!

Lintumaailman pönttöpuuhia -työpaja 28.4.

10.4.2018

Nyt on käsillä lintujen kiireisin muuttoaika ja on syytä tähyillä taivaalle. Luonnontieteellisen museon lauantaityöpajassa 28.4. selviää pudonneen sulan arvoitus, muuttomatkojen reitit, pöntön uusi asukas ja pääsetpä ihastelemaan linnunmunien kauniita kuviointejakin.

Pages