Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Ihana Helsinki -tapahtuma kasvitieteellisillä puutarhoilla 23.–26.5.

1.4.2019

Olemme mukana Ihana Helsinki -tapahtumassa! Ihana Helsinki kukittaa Helsingin 23.–26.5.2019. Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa pääset sukeltamaan oppaan johdolla kukkien maailmaan pintaa syvemmälle.

Karhunkääpä koitui Kaisaniemen vanhimman puun kohtaloksi

24.5.2019

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan vanhus, kasvihuoneiden ja kasvimuseon välissä sijaitseva siperianlehtikuusi Larix sibirica on kaadettu karhunkäävän aiheuttaman lahon vuoksi. Puu oli kaatohetkellä noin 230-vuotias, eli se on kasvanut Kaisaniemessä jo ennen puutarhan perustamista (1829-1833).

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha 10 vuotta

22.5.2019

Uudet ja vakikävijät, tervetuloa juhlistamaan Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan ensimmäistä vuosikymmentä ti–su 11.–16.6.! Lähde oppaan johdolla kasvimatkalle, kurkkaa geologisiin kokoelmiin, nauti kahvilan tarjoiluista ja palaa kotiin kera Kumpulan tammen. Helsinki-päivänä 12.6.

Kansainvälinen tutkimus auttoi lopettamaan peltosirkun metsästyksen Ranskassa

22.5.2019

Suomessa äärimmäisen uhanalainen peltosirkku on ollut Ranskassa perinteinen kulinaristinen herkku.

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä ulkopuutarhassa kesällä 2019

16.5.2019

Oppaan vetämiä maksuttomia suomenkielisiä yleisökierroksia järjestetään Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 18.6.–22.8. tiistaista torstaihin sekä muutamina lauantaipäivinä. Tule ja antaudu vajaaksi tunniksi kasvien vietäväksi!

Luomueläintilat hyödyttävät maatalousympäristössä pesiviä lintuja

15.5.2019

Euroopan unionin maatalouden ympäristötuilla pyritään parantamaan luonnon monimuotoisuutta maatalousympäristössä. Tuore suomalaistutkimus osoittaa, että ympäristötuista vain luomueläintilojen läheisyys kasvatti lintumääriä.

Haukanpesät tietoon pesinnän turvaamiseksi

10.5.2019

Metsissä pesivät haukat ovat jatkuvasti vähentyneet. Niiden pesiä menetetään hakkuissa, jos pesäpaikkaa ei tunneta. Siksi haukanpesien sijainnit on nyt jaettu metsänomistajien käyttöön Metsään.fi-palvelussa.

Tutkimus, Tiedote, Lajitieto

Suomalaistutkijat löysivät uuden perhosheimon

9.5.2019

Kazakstanista on havaittu kaksi tieteelle uutta perhoslajia, jotka kuuluvat aiemmin tuntemattomaan sukuun ja heimoon. Uuden perhosheimon löytäminen on poikkeuksellista.

Hurmaannu hyönteisistä -tapahtuma Luonnontieteellisessä museossa

29.4.2019

Onko kaikilla perhosilla siivet ja kovakuoriaisilla aina kova kuori? Opi tunnistamaan kuusijalkaiset kaverimme, ymmärrä hyönteisten hyödyllisyys ja vaikutu hyönteisten lajikirjosta Luonnontieteellisessä museossa pe 14.6. ja la 15.6. klo 10–17!

Vesilintulaskenta on alkamassa – seurannalla tärkeää tietoa vesilintukannoista

23.4.2019

Vesilintulaskentojen päätavoitteena on seurata pesimäkantojen muutoksia ja selvittää sorsien vuotuinen lisääntymistulos erityyppisillä vesillä ja eri puolilla Suomea. Laskennat tehdään vapaaehtoisvoimin.

Seurannat, Tiedote