Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Koronavirustilanteen vaikutukset Luomuksen yleisökohteiden toimintaan

16.3.2020

Luonnontieteellistä museota, Kumpulan ja Kaisaniemen kasvitieteellisiä puutarhoja sekä Luomuksen geologisia kokoelmia koskeva ajantasainen tieto koronavirustilanteen vaikutuksista. Tietoja päivitetään uusien ohjeistusten mukaisesti (päivitetty 5.8.2020).

Suomen luonnon päivä 29.8. Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa

13.8.2020

Luomus juhlii Suomen luonnon päivää lauantaina 29.8. Kumpulan kasvitieteellisellä puutarhalla. Päivän kunniaksi puutarhaan on vapaa pääsy. Noudatathan vierailullasi turvallisuus- ja hygieniaohjeita. Yhdessä toimien varmistamme kaikille miellyttävän vierailun!

Uutiset, Kumpulan puutarha

Hannu Laakson Me Kettuset -valokuvanäyttely Luonnontieteellisellä museolla

12.8.2020

Me Kettuset -valokuvanäyttely Luonnontieteellisellä museolla 1.9.–4.10.2020 avaa kaupungin liepeillä asustelevan seitsen­henkisen kettuperheen elämää, jota seurataan keväästä syksyyn. Matkanvarrella sattuu ja tapahtuu.

Droo­nit ja teko­äly voi­vat suo­ja­ta pel­lol­la pe­si­vien lin­tu­jen pe­siä

28.7.2020

Joka kevät pelloilla tuhoutuu maanmuokkaustoimien seurauksena suuri joukko lintujen pesiä. Helsingin yliopistossa tehty tutkimus osoittaa ensimmäistä kertaa, että muuten vaikeasti löydettävät pesät voidaan paikantaa droonien ja tekoälyn avulla.

Uutiset, Tutkimus, Lajitieto

Luonnontieteellisen museon kesätietoiskut 2020

27.7.2020

Oletko hiipivä tiikeri vai kiitävä gepardi? Luonnontieteellisen museon kesätietoiskuilla sipsutellaan isojen kissojen maailmaan. Tietoiskuja järjestetään 4.–14.8. ti–pe klo 11, 13 ja 15.

Opastukset Kaisaniemen kasvitieteellisessä ulkopuutarhassa kesällä 2020

15.6.2020

Lähde oppaan matkassa kasvitieteen ja kasvien kiehtovaan maailmaan! Yleisökierroksia Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan ulkopuutarhassa 1.7.–13.8. ti–to ja muutamana lauantaipäivänä.

Kaisaniemen puutarha

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesä 2020

12.6.2020

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kesäkausi käynnistyi kesän ollessa jo kukkeimmillaan 2.6. koronakevään viivästettyä puutarhan porttien avaamista kuukaudella. Vehreä puutarha, Luomuksen geologiset kokoelmat ja kesäkahvila Kumpu kutsuvat viettämään kesäpäivää Kumpulan kartanon maille!

Tiedote, Kumpulan puutarha

Kum­pu­lan kas­vi­tie­teel­li­ses­tä puu­tar­has­ta löy­tyi Suo­mel­le uusi me­hi­läis­la­ji – ruos­te­maa­me­hi­läi­nen

11.6.2020

Tuore lajilöytö kertoo uusien hyönteislajien levittäytymisestä pohjoiseen. Nyt löydetty laji on jo kolmastoista maastamme vuosituhannen vaihteen jälkeen havaittu uusi mehiläislaji.

Lutukka – kasviharrastajan ja -tutkijan lehti nyt sähköisenä!

11.6.2020

Lutukka on kaikille kasveista kiinnostuneille tarkoitettu yleistajuinen, mutta vankan asiantunteva suomenkielinen lehti. Vuoden 2020 alussa sähköiseksi ja ilmaiseksi muuttuneen Lutukan ensimmäinen numero on nyt luettavissa!

Geologiset kokoelmat avoinna kesällä 2020

9.6.2020

Luomuksen geologiset kokoelmat avautuvat yleisölle kesän ajaksi. Fossiilit, kiehtovat kivet ja meteoriitit ottavat vieraita vastaan 10.6.–21.8.2020 keskiviikosta sunnuntaihin klo 11–17 Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kartanorakennuksessa.

Kumpulan puutarha