Löydä kesä Kumpulan kasvitieteellisestä puutarhasta!

10.6.2013
Pinja Näkki

Kesäkuusta lähtien kasvien kukkaloisto valtaa puistot ja puutarhat. Sama tapahtuu myös Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa, jossa monet alkukesän kukkakasvit ovat nyt täydessä kukassaan. Puutarhassa on mukava viettää kuuma kesäpäivä ihastellen kauniita kukkia, puiden ja pensaiden vihreyttä ja nauttien vaikkapa kahvila Lineeasta saatavista jäätelöistä ison puun varjossa. Puutarhaan voi toki tulla pääsylipun hinnalla myös omatoimiselle piknikille, sillä isossa puutarhassa tilaa riittää!

Kesäkaudella puutarhasta löytyy joka päivä jotakin uutta, kun toiset kasvit aloittelevat kukintaansa ja toiset keskittyvät jo siementuotantoon. Kukin kasvilaji kukkii sille tyypilliseen aikaan. Näin kesäkuun alussa useat keväällä kukoistavat kasvit lopettelevat tai ovat jo lopettaneet kukintansa, ja keskittyvät kypsyttämään siemeniä. Kevätkukkien jälkeen tällä hetkellä kukkivat alkukesän kasvit, kuten syreenit, kielot ja kurjenmiekat.

Katso kuvista miltä näyttää kesäkuun alun kukkaloisto Kumpulan puutarhassa ja tule paikalle ihastelemaan kukkien ja kesän kauneutta värien ja tuoksujen muodossa!

Euraasialaista syntyperää oleva konnantatar (Bistorta officinalis) kurkottelee kohti korkeuksia.

Itä-aasialainen sinilatva (Polemonium chinense) on sukua Suomessakin kasvaville sinilatvalajeille.

Heleän vaalea unikko (Papaver amurense) paistattelee auringossa.

Kukintaansa aloittelee myös Kauko-Idästä kotoisin oleva pioni (Paeonia obovata).

Euraasialainen arovuokko (Anemone sylvestris)  loistaa puiden katveessa.

Monen kotipihaltakin löytyvä koristekasvi, siperiankurjenmiekka (Iris sibrica).

Kesätunnelmia puutarhasta voi löytää myös muidenkin eliöiden kuin kasvien kautta. Monimuotoinen kasvisto tarjoaa nimittäin ravintoa monille lintu- ja hyönteislajeille ja onpa puutarhassa nähty useasti kettukin. Pensaiden ja puiden kätköistä voi kuulla muun muassa kirjosiepon, kivitaskun, sini- ja talitiaisen, sepelkyyhkyn, satakielen sekä mustarastaan lauluja. Myös reippaasti laulava pensaskerttu kuuluu puutarhaan Vallilan siirtolapuutarhan pensaikoista. Puutarhaan tullessaan voi siis yhdellä kertaa saada monenlaisia luontoelämyksiä!

Tarhamehiläinen (Apis mellifera) kerää siitepölyä ja mettä isopukinjuurelta (Pimpinella major).

Kumpulan kasvitieteellinen puutarha on avoinna kesäkaudella 1.5.–29.9.2013 ti–su kello 11–18, juhannuksena 21.-23.6. suljettu. Sisäänpääsymaksut: aikuiset 5€ ja lapset 7-17v. 3€.

(Teksti: Jani Järvi, kuvat: Pinja Näkki)