Kaisaniemen puutarha uudistuu

15.7.2014
Annika Ljungberg

Kaisaniemen kasvitieteellisessä puutarhassa mylläävät kaivinkoneet, kun kasvihuoneiden eteläpuolelle rakennetaan uutta kasvien sukulaissuhteita selittävää systemaattista aluetta. Vuonna 2011 aloitettu puutarhan uudistustyö on nyt päässyt näkyvimpään vaiheeseensa, kun vanhojen istutusalueiden multaa kuljetetaan pois. Alueelle hahmottuu kesän aikana valtava evoluutiopuu, joka muistuttaa lintuperspektiivistä jättiläismäistä kasvien sukupuuta.

Komean kasvihuonerivistön eteläpuolelta puutarhan aidalle asti kulkeva pääkäytävä tulee olemaan evoluutiopuun runko. Kivetyt polut muodostavat oksia, jotka johtavat rungosta puun lehvästöön, eli eri kasviheimoja esitteleville istutusaltaille.

Voit siis tulevaisuudessa kulkea käytävien ja istutusaltaiden, eli käytännössä kukkapenkkien, verkostoa pitkin ja tutkia kasvikunnan monimuotoisuutta ja kasvien sukulaissuhteita. Omat penkkinsä löytyvät niin hernekasveille, heinäkasveille kuin valtavalle asterikasvien heimolle, johon kuuluu kasveja aina päivänkakkaroista ohdakkeisiin.

Kasvitieteellinen keidas

Perinteisesti yliopistojen kasvitieteelliset puutarhat ovat palvelleet lähinnä opetus- ja tutkimustyötä. Luonnontieteellisessä keskusmuseossa Luomuksessa korostetaan myös yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Puutarhan uudistuksen tavoitteena on nautinnollisia luontokokemuksia tarjoava keidas keskellä kaupungin vilskettä, jolla kuitenkin on tärkeä ympäristökasvatuksellinen tehtävä.

Aiemmin alueella olleiden kasvien puolesta ei tarvitse kantaa huolta. Suurin osa niistä on tallessa työmaan laidalla olevassa evakkotarhassa. Uusissa istutuksissa kasveja tulee olemaan entistä enemmän. Kasvivalintojen päämääränä on antaa mahdollisimman kattava kuva kasvien kirjosta. Puutarhalla on jatkossakin tärkeä tieteellinen tehtävä, ja uusien kasvien joukkoon valitaan tutkimuksen ja opetuksen kannalta kiinnostavia lajeja. Uudella systemaattisella alueella tulee olemaan yli 800 eri lajia, mikä kuitenkin on vain pieni osa koko maailman yli 350 000 kasvilajista. Puutarha tuo ihmisten ihailtavaksi nimenomaan luonnonkasveja, sellaisia joita ei voi ostaa puutarhaliikkeistä.

Eri maiden kasvitieteellisten puutarhojen välinen siemenvaihto on yleistä. Kasveja joita puutarhalla ei ole ennestään, onkin etsitty yhteistyökumppaneilta ympäri maailmaa. Uusia lajeja lisätään siemenistä odottamaan kasvialtaiden valmistumista. Puutarhan uuden osion avautumista saamme odottaa vielä ainakin vuoden päivät. Luontohan toimii omalla aikataulullaan, eivätkä taimet hoputtamalla kasva.

Kiinanpioni evakkopuutarhassa, taustalla työmaa ja kasvimuseo. (Kuva: Annika Ljungberg/Luomus)