Lieksan meteoriitti osaksi luonnontieteellisiä kansalliskokoelmia

29.5.2018
Arto Luttinen

Lieksan rautameteoriitti. Kuva: Kari A. Kinnunen

Viime vuonna toukokuun 30. päivänä lieksalainen Pekka Vallimies löysi sieniretkellään uuden suomalaisen kansallisaarteen, Suomen neljännentoista meteoriitin. Kari Kinnusen johdolla tehdyissä Geologian tutkimuskeskuksen tutkimuksissa Lieksan meteoriitti varmistui maamme ensimmäiseksi rautameteoriitiksi. Edellinen meteoriittilöytö tehtiin vuonna 1974 Orimattilassa.

Lieksan meteoriitti saa paikkansa meteoriittien kansalliskokoelmassa toukokuun 30. päivä, kun Pekka Vallimies luovuttaa löytönsä Helsingin yliopiston Luonnontieteelliselle keskusmuseolle Luomukselle. Luovutustilaisuutta juhlistamaan saapuu kutsuttu joukko meteoriitti- ja avaruustutkijoita sekä harrastajia. Tilaisuus järjestetään Kumpulan kartanon geologisissa kokoelmissa. Harvinaislaatuisen Lieksan rautameteoriitin ominaisuuksia tullaan selvittämään monipuolisissa jatkotutkimuksissa laajan tutkijaverkoston yhteistyönä.

Yleisölle tarjotaan mahdollisuus ihailla Lieksan meteoriittia Luomuksen geologisissa kokoelmissa Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa ensimmäistä kertaa 8. ja 9. kesäkuuta. Kokoelmien aukioloajat on esitetty tarkemmin Luomuksen verkkosivuilla