Luomus kävijäennätykseen 2017

23.1.2018
Laura Hiisivuori

Evoluutiopuun avajaiset (kuva: Laura Sandholm)

Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen yleisökohteissa – Luonnontieteellisessä museossa ja kahdessa kasvitieteellisessä puutarhassa – vieraili viime vuonna kaikkiaan 248 000 eri-ikäistä kävijää.

Luonnontieteellisessä museossa vieraili viime vuonna reilut 174 000 henkeä – kasvua edellisvuoteen yli 9000 museovierasta.

Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneilla vieraili reilut 30 000 kävijää, yli 26 prosenttia edellisvuotta enemmän.

– Huikeaa kasvua selittää ulkopuutarhan evoluutiopuun eli uusimpia tutkimustuloksia heijastavan systemaattisen puutarhan avautuminen. Kiinnostava ulkokohde vetää yleisöä myös kasvihuoneisiin, toteaa Luomuksen johtaja Leif Schulman tyytyväisenä.

Ulkopuutarhaan on toistaiseksi vapaa pääsy eikä kävijämäärää lasketa, mutta sen arvioidaan olevan noin kaksinkertainen kasvihuonevierailuihin nähden.

– Yliopiston opetusta tukevaa evoluutiopuuta rakennettiin pari vuotta, ja ulkopuutarha on remontin ajan ollut selkeästi vajaakäytöllä. Lisäksi kasvihuoneet olivat korjausten vuoksi suljettuna juhannuksesta elokuun loppuun.

Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa kävi lähes 13 000 henkeä. Puutarhalla jo kuudetta vuotta järjestetty Helsingin ylipiston biologian opiskelijoiden Vappushokkelo oli vuonna 2017 kaikkien aikojen ennätyssuosittu – se houkutteli paikalle 5 500 vierasta

Hyvään tulokseen saattoi osaltaan vaikuttaa Museokortin käyttöönotto, etenkin Kaisaniemen kasvihuoneilla, koska kortti otettiin siellä käyttöön huhtikuussa 2017.

Luomuksen yleisökohteiden sijainnit, aukioloajat, pääsymaksut ja muut tiedot löytyvät osoitteesta luomus.fi. Luomus on osa Helsingin yliopistoa.

Lisätietoja:

• Johtaja Leif Schulman, p. 02941 28884