Minkä näköinen lintu on sinusta VAU! Osallistu kansalaistutkimukseen

19.10.2020
Luomus

Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon uudessa tutkimuksessa saat arvostella ihan luvan kanssa lintujen ulkonäköä. Kokeile verkkosovellusta ja kerro mitkä linnut ovat sinusta erityisen upeannäköisiä.

Uuden kansalaistiedehankkeen Iratebirds.app -verkkosovelluksessa voit antaa pisteitä 0-10 välillä, kuinka hieno linnun ulkonäkö mielestäsi on. Sovelluksessa ovat kaikki maailman lintulajit ja tutkimuksesta saatavia tietoja käytetään monenlaisessa tutkimuksessa. Tietojen perusteella voidaan esimerkiksi tutkia, mitkä ulkonäölliset seikat tekevät linnusta erityisen viehättävän, tai vaikuttaako ulkonäön viehättävyys lajin todennäköisyyteen joutua laillisen tai laittoman kaupan kohteeksi.

– Sovellus on tehty helppokäyttöiseksi ja se toimii myös mobiilina. Toivomme mahdollisimman monien osallistuvan tiedon keruuseen, kertoo tutkija Anna Haukka Helsingin yliopiston Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta.

Minimiaika osallistumiselle on korkeintaan minuutin verran, mutta innostuneimmat voivat arvioida tuhansien lintujen ulkonäköä. Lintujen kuvat tarjoaa Cornell Lab of Ornithologyn eBird- tietokanta, josta löytyy kuva lähes kaikista maailman yli 10000 lintulajista. Osallistumalla tutkimukseen voi samalla oppia minkä näköisiä lintuja maailmassa onkaan.

Sovellus on osa Koneen säätiön rahoittamaa hanketta, jossa tutkitaan mitkä tekijät vaikuttavat linnuilla käytävään kauppaan. Juuri käynnistyneen kansalaistutkimuksen avulla voidaan arvioida, mitkä lajit voivat olla tulevaisuudessa riskissä joutua laittoman kaupan kohteeksi. Sovelluksen käyttö on aloitettu nyt Suomessa, mutta tietoa tullaan keräämään maailmanlaajuisesti. Globaalin tiedon keruusta vastaa Luomuksen koordinoima Suomen lajitietokeskus (Laji.fi).

Li­sä­tie­to­ja