Naturhistoriska centralmuseet

Kaisaniemen kasvihuoneet. Kuva: Luomus/Marika Turtiainen
Kajsaniemi botaniska trädgård

Kumpulan lampi. Kuva: Luomus/Marika Turtiainen
Gumtäkt botaniska trädgård

Tyvärr kan Luomus inte bjuda på guidade turer på svenska under hösten 2018 på grund av personalbrist.

Guidningar ordnas på finska och engelska och dessa kan bokas via de finsk- eller engelskspråkiga webbsidorna (språkval uppe till höger).

Information om vårens guidningar publiceras i december.

Under hittas mer information om de olika guidade turerna till Luomus besöksmål. Om du har frågor gällande guidningarna kan du kontakta oss per e-post opastukset@luomus.fi eller per telefon 02941 28855 (telefonjour tis-tors kl. 13-15). Under veckorna 8 (sportlov), 25-31 (sommarlov), 42 (höstlov) och 52-1 (jul och nyår) har vi inte telefonjour men ni kan lämna ett meddelande så ringer vi er tillbaka.

Naturhistoriska museet

Giraffer i gymnasiet (1h)

Giraffer i gymnasiet är museets allmänna guidning. Under guideturen går vi igenom de färgrika skedena i museibyggnadens historia och bekantar oss med höjdpunkter i den förnyade museibyggnadens utställningar. Guidningen grundar sig på specialutställningen ”Giraffer i gymnasiet” om museets historia.

• Två guidningar kan hållas samtidigt
  • Målgrupp: kan anpassas enligt åldersgrupp

Förändring i luften (45 min)

Guidningen i utställningen Förändring i luften för besökaren från det förflutna till framtiden. Under turen berättas det om vilken inverkan ett föränderligt klimat har på vår nordiska natur och vilka medel vi har för att anpassa oss till den pågående förändringen. Som stjärnor i historien är förlorarna i den senaste klimatförändringen – ullhåriga mammuten, grottlejonet, jättehjorten – och närvarande är även vinnarna, många i Finland än idag, förekommande djur och växter. Under guidningen presenteras det hur man forskar i klimatförändringar och vad man tills vidare fått reda på.

• Pris skolor: 80€ (100€ lö-sö), inkl. inträdesavgift
  • Målgrupp: unga och vuxna (5-klass och uppåt)
  • Gruppstorlek: rekommendation max 25, en grupp kan guidas åt gången

Ett år i den finländska naturen (1h)

Våren fylls av fortplantning och ungar, sommaren är den sjudande tillväxtens tid. På hösten samlar djuren reservnäring och förbereder sig för att klara vintern.

Under guidningen vandrar vi genom Finlands natur från söder till norr under olika årstider. Samtidigt bekantar vi oss med en mängd djur- och växtarter, och får höra om unika överlevnadshistorier. Guideturen är förlagd till utställningen Finlands natur.

• Två guidningar kan hållas samtidigt
  • Ansluter sig till läroplanerna (åk 1–4):
    • naturen under de olika årstiderna
    • olika stadier i växters och djurs livscykler
    • växt-, svamp- och djurarter i den egna närmiljön
    • djurens och växternas fortplantning

Världens natur (1h)

Utställningen världens natur tar besökaren på en resa genom fem klimatzoner från arktiska Grönland till tropiska Borneo. Under turen presenteras växter och djur i olika miljöer på jordklotet, samt djur aktiva under olika dygnstider på Afrikas savanner. Tyngdpunkten ligger på djurens anpassningar till olika livsmiljöer. Guideturen är förlagd till Naturhistoriska museets utställning Världens natur.

• Pris skolor: 80€ (100€ lö-sö), inkl. inträdesavgift
  • Guidningen kan bokas för en grupp i taget.
  • Gruppstorlek: för läroanstalter max 25, för vuxengrupper max 30.

Länge leve livet! (1h)

Under guidningen färdas vi genom livets historia och koncentrerar oss på evolutionen som en kraft som formar levande organismer. Temat behandlas i ljuset av de nyaste forskningsrönen. Under guidningen får vi bl.a. veta hur olika teorier under tidens gång fallit eller omvälvt vår uppfattning om t.ex. kontinentalplattornas rörelser. Vår kunskap om märkliga djurarter och dramatiska massutdöenden fördjupas vart efter att nya bevis uppdagas. Guideturen är förlagd till utställningen Livets historia.

• Målgrupp: kan anpassas enligt åldersgrupp
  • Guidningen kan bokas för en grupp i taget.
  • Ansluter sig till läroplanerna (åk 7–9, gymnasium):
    • djurrikets uppkomst och utveckling
    • människans biologiska och kulturella evolution

Forskare för en timme! (1h)

”Forskare för en timme” är en guidning för förskolegrupper och skolelever på första och andra klass. Barnen får olika uppgifter som lär dem mer om naturforskarnas arbete och uppmuntrar dem att på egen hand utforska naturen och sin omgivning. Alltid finns det inte ett rätt svar … På guidningen delar man bl.a. in ryggradslösa djur i grupper och försöker identifiera fåglar utgående från fjädrar som de lämnat efter sig. Guidningen sker i de olika utställningarna i museet.

• Målgrupp: förskolegrupper och skolelever på 1 och 2 klass
  • Pris andra grupper: 80€ + guidade gruppers inträdesavgifter
  • Gruppstorlek: max 25 pers.
  • En grupp kan guidas åt gången

Dinosauriernas värld (1h)

På en tur med små forskningsresande bekantar vi oss med jättelika dinosaurier, men glömmer inte heller bort de minsta. Vi leker hovmästare och komponerar olika lunchmenyer för dem. Men vilka andra djur vill också slå sig ner vid samma matbord? Vi bekantar oss med dinosauriernas värld bl.a. genom att spela och röra på oss. Guidningen avslutas med en rituppgift.

• Målgrupp: daghem (3-6 år)
  • Gruppstorlek: max 25, en grupp kan guidas åt gången

På programmet under andra tider

De fyra årstiderna (1h)

Hur smakar sommaren? Hur låter vintern? Under guideturen bekantar vi oss med våra fyra årstider via djuren och växterna. Vi kommer bl.a. att träffa på bekanta djur såsom björnar, bävrar, älgar, ekorrar, tranor och flyttfåglar. Turen avslutas vid en verkstad, där vi utför en uppgift om en årstid.

• Målgrupp: daghem (3-6 år)

Spårlaboratoriet (1,5h)

Den här verkstaden för med sig nya dimensioner i naturexkursionerna!

I verkstaden lär vi oss läsa och tyda de obetydligt små tecken som djusren lämnar efter sig. Vad vi får se är alltså spår, kacka, spybollar, ben och pälsstrån … Dessutom gör vi olika undersökningar och trycker ett spårlakan för klassen att ta med sig på exkursioner. Guidningen räcker 1,5 h inklusive verkstadsarbete och en titt på utställningen Finlands natur.

• Pris: 115 € (inkl. inträdesavgift)
  • Målgrupp: åk 1-6

Anpassningens hjältar (50 min guidning + 30 min självständig del)

Kom med på forskningsresa till jordens klimatzoner. Upplev ett dygn på savannerna och undersök hur det naturliga urvalet fungerar. Det krävs anpassning för att hålla sig vid liv! Betrakta den mångfald som breder ut sig omkring dig och dra slutsatser om hur anpassningen till livsmiljön tar sig uttryck i djurens skepnad.

Guidningen äger rum på utställningen Världens natur på Naturhistoriska museet, och innehåller både en gemensam del ledd av en guide och en självständig del med forskning och observationer i smågrupper. Resultaten av dessa sammanställs sedan i skolan.

• Pris skolor: 80€, inkl. inträdesavgift
  • Pris andra grupper: 80€ + guidade gruppers inträdesavgifter
  • Målgrupp: Ansluter sig till läroplanerna åk. 5–6, kan anpassas enligt åldersgrupp för åk. 4–8.
  • Förhandsmaterial för läraren

Kajsaniemi botaniska trädgård

Guidning i trädgården i Kajsaniemi

Kuva: Hanna Hyvönen, LUOMUSGuidningen i Kajsaniemi botaniska trädgård erbjuder ståtliga träd och blomsterprakt i en miljö med fascinerande historia. Under guidningen bekantar vi oss med trädgårdens förnyade delar inklusive sinnenas trädgård, stenparti, lav- och mossträdgårdarna samt evolutionsträdet. Evolutionsträdets grenar avslöjar hemligheterna i växternas släktskapsförhållanden och mångfald på ett unikt sätt.

• Pris:
  • Under vardagar 80€, på veckoslut 100€.
  • Om gruppen besöker växthusen i samband med guidningen är växthusens inträdesavgift 7 €/pers. För läroanstaltsgrupper ingår växthusens intädesavgifter i guidningens pris. Gruppstorlek: rekommendation max 25 pers.

Guidning i växthusen i Kajsaniemi

Under guidningen bekantar vi oss med regnskogens, savannens och öknens mångsidiga växtlighet. Guidningen innefattar berättelser och information om kakaoträdet, bananen samt övriga bekanta nyttoväxter. Köttätande växter är spännande exempel på växters anpassning till olika förhållanden. I Palmsalen ligger världen största frö och väntar på att grobladen från dubbelkokosnöten (Lodoicea maldivica) skall visa sig.

• Tisdag-fredag 80€ + inträdesavgift 7 € / vuxen, 5 € / 7-17-åring
  • Lördag-söndag och utanför öppethållningstider 100€ + inträdesavgifter 7 €/vuxen, 5 € / 7-17-åring
  • Skolor och daghem 80€, inkl. inträdesavgifter
  • Gruppstorlek: rekommendation max 25 pers.

Nödlandning i tropikerna

Den här guidningen leder er grupp från mangroveträsken till öknen där solen gassar och till slut till dunklet i en tropisk regnskog. Växtvärlden bjuder på både skydd och näring, men också på dödligt giftiga kemikalier. Kan ni välja rätt? Under resan möter vi också rörliga växter och stryparfikon och dessutom matar vi köttätande växter!

• Tisdag-fredag 80€ + inträdesavgift 7 € / vuxen, 5 € / 7-17-åring
    • Läroanstalter 80€ (inkl. inträdesavgifter)
  • Gruppstorlek: rekommendation max 25 pers.

Gumtäkt botaniska trädgård

Guidningen i trädgården i Gumtäkt (1h)

I Gumtäkt kan du göra en resa jorden runt, från Europa, genom Nordamerika över klippiga bergen ända till Fjärran Östern och Japan. Under resan bekantar vi oss med växter från dessa olika områden.

I kulturväxtavdelningen växer vackra prydnadsväxter som har varit populära i herrgårdar på 1800-talet, läkemedelsväxter ordnade efter vilka krämpor de använts för och en härlig samling olika ätliga växter.

Under guidningen får du en bra helhetsbild av de olika avdelningarna i den 6 ha stora trädgården, sammanlagt går vi ca 1 km ute så klä er enligt vädret.

• Guidningen kostar 80 € + inträdesavgift 3 €/person (skolor och daghem 80€, inkl. inträdesavgifter)