Naturhistoriska centralmuseet

Ajankohtaista

Ajankohtaista Luonnontieteellisestä keskusmuseosta Luomuksesta:

Luomuksen blogi
Tiedotearkisto

Kesä kutsuu Kumpulaan!

17.4.2019

Kumpulan kasvitieteellisen puutarhan kymmenes kesäkausi alkaa vauhdikkaasti 1.5. Vappushokkelo-tapahtumalla! Tervetuloa nauttimaan alati muuttuvasta puutarhasta, kurkistamaan geologisiin kokoelmiin, viihtymään opastuksilla ja herkuttelemaan kahvilan terassille!

Asuuko vintilläsi lepakoita? Osallistu tieteellisen tutkimuksen tekemiseen ja talleta papanapankkiin!

10.4.2019

Helsingin yliopiston Luonnontieteellisen keskusmuseon johtama tutkimusryhmä tutkii lepakoiden ruokavaliota ja lisääntymiskäyttäytymistä. Tutkijat pyytävät yleisön apua näytteiden keräämisessä ja yhdyskuntien etsinnässä.

Vesilintulaskenta on alkamassa – seurannalla tärkeää tietoa vesilintukannoista

23.4.2019

Vesilintulaskentojen päätavoitteena on seurata pesimäkantojen muutoksia ja selvittää sorsien vuotuinen lisääntymistulos erityyppisillä vesillä ja eri puolilla Suomea. Laskennat tehdään vapaaehtoisvoimin.

Luonnontieteellisen museon kesätietoiskut

17.4.2019

Lähde oppaan seurassa dinosaurusten tai mammuttien matkaan! Museossa järjestetään 12.6.–16.8. pääsylipun hintaan sisältyviä tietoiskuja keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 11 ja 14.

Luomuksen kävijämäärät kasvussa 2018

9.4.2019

Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen yleisökohteissa – Luonnontieteellisessä museossa ja kahdessa kasvitieteellisessä puutarhassa – vieraili viime vuonna kaikkiaan 266 000 eri-ikäistä luonnon ystävää.

Geologiset kokoelmat avoinna kesällä 2019

1.4.2019

Luomuksen meteoriitti-, mineraali- ja fossiilikokoelmat ovat avoinna yleisölle 18.5.–11.8. keskiviikkoisin ja pe–su klo 13–18. Vierailu Kumpulan kartanossa sijaitseviin geologisiin kokoelmiin sisältyy puutarhan pääsymaksun hintaan. Tervetuloa kurkistamaan kivien maailmaan!

Ihana Helsinki -tapahtuma kasvitieteellisillä puutarhoilla 23.–26.5.

1.4.2019

Olemme mukana Ihana Helsinki -tapahtumassa! Ihana Helsinki kukittaa Helsingin 23.–26.5.2019. Kaisaniemen ja Kumpulan kasvitieteellisissä puutarhoissa pääset sukeltamaan oppaan johdolla kukkien maailmaan pintaa syvemmälle ja puutarhoista löydät kierrettävän kukkateosnäyttelyn teoksia.

Miten hyönteisten vähenemistä voi torjua? Luomuksen hyönteistiimi vastaa

29.3.2019

Uutiset hyönteisten vähenemisestä huolestuttavat monia. Asiantuntijat kertovat, mitä hyönteisten hyväksi voi tehdä.

Anna Äidille puutarha 12.5.!

25.3.2019

Vietä äidin kanssa keväinen päivä Kumpulan kasvitieteellisessä puutarhassa. Luomus tarjoaa äideille ilmaisen sisäänpääsyn sunnuntaina 12.5.2019. Lähde oppaan kanssa puutarhakierrokselle, kurkkaa geologisiin kokoelmiin ja nauti Kesäkahvila Kummussa juhlapäivän herkut. Tervetuloa!

Kaisaniemen kasvihuoneet suljettuna huoltoviikolla 18.–22.3.

13.3.2019

Huoltotöiden vuoksi Kaisaniemen kasvitieteellisen puutarhan kasvihuoneet ovat suljettuina 18.–22.3.2019. Ulkopuutarha on kuitenkin avoinna päivittäin klo 9–20. Huoltotöiden ohella parananjättilumme istutetaan lummehuoneen altaaseen viikon aikana.

Pages